Nielsenin NAN FUNG

Lähettänyt TimoSylvänne

Merikapteeni Jukka P. Heinonen on muistellut seilaustaan NAN FUNGissa, josta ohessa yhteenveto:

Seilauskirjan mukaan mönsträsin päälle 29/8/1975 Valenciassa, jossa laiva oli purkamassa viljalastia. Poispestaus Maltalla Vallettassa 27/4/1976, missä laiva luovutettiin Ilmari Tuulen omistukseen.

Valencian lastin purettuamme menimme Sevillaan takuutokkaan, jossa kipparit vaihtuivat: Gunnar Sjöbladin tilalle tuli Vepsäläinen Raumalta.

Telakoinnin jälkeen menimme tyhjänä Galvestoniin lastaamaan riisiä, Panama Cityyn (Florida) craft lineria, Philadelphiaan rekkojen nuppeja ja vielä Saint Johniin (Kanada mantereenpuoli itäkustilla, ei siellä saarella jossa on samanniminen paikka) lisää rekkojen nuppeja sekä niiden varaosia. Koko lasti kuskattiin Suezin kautta Bandar Abbasiin. Sieltä vihdoin päästyämme haimme jo Ilmarin lastia Goasta Constantaan Romaniaan. Constantasta menimme sitten Vallettaan tokkaan, missä loputkin Nielsenin porukat lähtivät laivasta.

Aluksen kauppahetkellä ei ehkä aavistettu, että jäämme pitkäksi aikaa jumiin Bandar Abbasiin. Siellä oli kova ruuhka purkaa laivoja ja olimme siellä 3 - 3.5 kuukautta.

Berndt Aminoff lensi kyllä Bandar Abbasiin omalla suihkarillaan itse lentäen meitä katsomaan, kävivät saunassa, kikulisillaan juoksivat saunasta uima-altaaseen (kaija oli styypuurin puolella ja niin oli uffareitten saunakin, joten persialaisilla riitti ihmettelemistä) ja lensivät taas pois. Olimme silloin jo kaijassa purkamassa pitkän odotusajan jälkeen. Purkausta kyllä vähän aloiteltiin jo redillä.

Ilmarin porukat tulivat Capt. Arvi Heinon opastuksessa, joka meitä laivalle jääneitäkin yritti värvätä Ilmarille. Kippariksi tuli Keijo Kiikka, väliperämieheksi Mikkola, josta sitten myöhemmin piti tulla kippari ja Heinon Arvi oli mönsträtty kolmoseksi, mutta menikin sitten Suomeen konttoriin ja olimme kahden perämiehen varassa.

Katso NAN FUNG albumin kuvia

Forums

Anonymous (ei varmistettu)

Ke, 29.08.2012 - 14:52

Olin itse Nan Fungissa Ilmarilla 79-80 ja lastasimme Intiassa Goasta etelään redillä.
Lasti meni silloinkin Romaniaan.
En muista paikan nimeä, kuvastasi päätellen samanlaista touhua, mahtoiko olla sama paikka?
Kuvia paikasta löytyy merimieskuvia.net/nan fung.
Olisi mukava tietää missä se tarkalleen oli.

Cocinero

Kyllä varmankin on sama paikka. Katselin kuviasi ja samoista proomuista lastaus samalla menetelmällä.

M.V. "NAN FUNG"issa olin puolikkaana, joten silloin en vielä en navigoinnin puoleen ollut tutustunut syvemmin alueen karttoihin, mutta olin joskus 1990-luvun puolivälissä kouluttamassa Mumbai-Goa reitillä matkustaja-aluskatamaraanin päälliköitä 23 päivän ajan. Ferry-kaija on joella vähän ennen siltaa. Silloin panin merkille, että niitä proomuja tulee joen yläjuoksulta merellepäin, jossa lastataan redillä bulkkereihin. Alue on nimeltään Marmagao, mutta se ferry-kaija ja terminaali on kaupungin ytimessä ja lähellä on hotelli, jonka nimeä en enää muista. Joen suun pohjoispuoleisessa niemessä on hieno resort hotelli, jonka rannalla on iso bulkkerinhylky maihin ajautuneena. Kertoivat paikalliset, että SW-monsuuni oli laivan sinne rannalle kerran puhaltanut. Ei tainnut vielä olla siellä kuitenkaan silloin kun olin M.V. "NAN FUNG"issa.

Matkustakatamaarin nimi oli M.V. "DAMANIA I", jossa oli vesisuihkupropulsio, josta syystä olin kouluttamassa kippareita aluksenkäsittelyyn vesisuihkupropulsiolla. Muutakin koulutusta piti antaa, mutta manuveerit oli se pääasia. Mumbaista Goaan ajoimme 7 tunnissa, bunkrasimme Goassa, vaihdoimme matkustajat ja sitten takaisin illaksi Mumbaihin. Olin silloin töissä Kvaerner Fjellstrand (S) Pte Ltd:n vakituisena koeajopäällikkönä, ja koulutus kuului tehtävänkuvaani. Rakensimme aluksen Singaporen telakallamme Damania Ferries yhtiölle, jolla oli myös lentoyhtiö nimeltään Damania Airlines. Yövyimme kerran siinä resort hotellissa ja kaverini Desmond Lange, After Sales Manager, asui hotellin päärakennuksessa ja sanoi, että hänen huoneensa ikkunasta on suoraan näkymä bulkkerin pakalle. Itse vietin yöni sellaisessa chalet-tyyppisessä erillisessä rakennuksessa, joka oli aika hieno ja tilava.

Mukava paikka se Goa, olisi mukava mennä sinne turistina paremmalla ajalla.

Kiitos tiedoista.
Oli tosiaankin mukava paikka Marmagoa, varsinkin Bandar Shapurin jälkeen.
Meidän lastauspaikka oli noin 200 km etelään vasco de gamasta, ja siellä oli viinakielto.
Siksi teimme retken sinne. Olen suunnitellut sitä turistiretkeä ja siksi utelen kaikilta missä tämä mahdollinen lastaus paikka oli, voisi olla kiva nähdä nyt.
Itselläni oli venttiilit byssasta ahteriin päin ja siksi navigointi ihan hukassa, positio oli aina sama, siinä venttiilien ja hellan välissä.

Mielenkiintoinen jobi oli sinulla Kvaerner Fjellstrandilla.

Luulisin paikan olleen saman, koska Nan Fung lastasi lähes joka kevät 70 luvulla sieltä toukokuussa
malmia Romaniaan, olen kuullut.
Jos kiinnosta tietää miten Nan Fungiin mentiin päälle, voit lukea tarninan merimieskuvia.net
Laivalle piti päästä 2.

Cocinero
Jaakko Peltola

Siellä Goan beachin edustalla makoili yli kymmenen vuotta iso bulkkeri RIVER PRINCESS. Haveri taisi sattua vuonna 2000 ja hylky purettiin kai vasta äskettäin. Jari

Tämä bulkkerin rohjo oli Goan north-beachin, Galanguten, rantavesissä ainakin vielä alkuvuodesta 2006. Silloin sen torppaan oli kirjoitettu ryssän kielellä jotain, ties mitä. Joku väitti, että moskovalainen yhtiö olisi ostanut sen romutettavakseen. Ensimmäisen kerran näin sen syksyllä 2000. Porukat ihmettelivät pohjassa makaavaa ja öljyä vuotavaa alusta hienon Galanguten rantavesissä. Kerrottiin myös, että south-beachin hotelliyrittäjillä olisi ollut sormensa pelissä ja yritys saada dis-meriittiä Galangutelle ja turistivirtojen ohjausta omille rannoilleen.Varsinainen konsti! Mene ja tiedä? Varmaa vain oli tyrmistyttävä näky eräällä maailman hienoimmalla ja pisimmällä trooppisella rannalla. Hank

Kyllä se haveri taisi tapahtua aikaisemmin, hylky oli resortin rannassa jo 1995, kun yövyin siellä ollessani M.V. "DAMANIA I" kouluttajana ja ajelimme paikan ohi kaksi kertaa päivässä. Ellei sitten siellä ole ollut useampikin hylky eri aikoina.

Kouluttamani päälliköt kertoivat SW-monsuunituulen ajaneen laivan rannalle, kun alus oli painolastista tyhjänä yrittänyt siftata ankkuripaikaltaan.

Jukka & Jari! Hylky oli kalutun näköinen jo loppuvuonna 2000 ja kai ollut siellä jokusen vuoden. Minäkin kuulin version redillä maanneesta ja rantaan driftanneesta. Hank