POLAR EXPRESS

Lähettänyt HarriPuolakangas
Polar Express

Polar Expressin (OGVH) radioasemalla vielä noviisikuntoinen kipinä, joka opetteli mönsträämisen perusteita varustamon konttorin henkilöstöpäällikön avustamana ja pyykkivesien radioliikennettä.

Polar Expressillä ajettiin Pietarsaaresta Skelleftehamniin, joka on Skellefteån kaupungin satama. Alus lepäsi kaijassa sen aikaa, että turistit saattoivat käydä Skelleftehamnissa ja aina kaupungissa asti ostoksilla. Kävin tuona luppoaikana lenkillä Skelleftehamnin pururadalla, jonne juoksin pitkin satamakylän maanteitä. Polar Expressin radiohytti sijaitsi brygän kerroksessa ja oli lasiseinällä eristettynä brygästä. Siten radiohytissä rullaaminen tuntui yhtä voimakkaana kuin kansiporukalla.

Radiokalusto oli vanhanaikainen, mutta hyvin toimiva. Matkustajien puhelut välitettiin sokkona eli siten, että laivaradiopuheluita puhuvat matkustajat eivät olleet sähköttäjän kanssa tekemisissä, vaan purserin toimiston. Radiohytistä oli suora yhteys purserin toimistoon, josta puhelut tilattiin. Aluksen reitti kulki Pietarsaaren satamasta Mässkärin ja Kallanin ohitse, Perämeren ylitse ja Ruotsin puolella Bjröklubbin ohitse Skelleftehamniin, jossa sijaitsi Bolidenin rautatehdas. Rautatehtaan toiminnasta kertoivat sataman radalla kulkevat malmivaunut.

Polar Express oli pienikokoinen matkustajalaiva, ja siksi alkoi helposti keinua vähäisessäkin aallokossa. Kesäsesongit menivät aika mukavasti, mutta syksyä kohti, kun tuulet voimistuivat, vähenivät matkustajat. Talvet Polar Express seisoi kaijassa, kun se oli heikko jäissä.

Anonymous (ei varmistettu)

Ke, 10.11.2010 - 19:46

POLAR EXPRESS / OGVH oli alunperin Tanskassa Ålborgissa 1963 rakennettu ruotsalainen PRINSESSAN MARGARETHA. Ajeli Göteborgin ja Frederikshavnin välillä. Oy Vasa-Umeå Ab osti laivan 1968 ja muutti nimeksi POLAR EXPRESS. Ajoi reittejä Vaasa–Uumaja, Vaasa–Sundsvall ja Pori–Sundsvall, sekä myös Göteborg - Frederikshavn ja Gedser-Travemünde vuosina 1970-1982. Vuonna 1982 myytiin Oy Jakob Lines Ab:lle. Myytiin Kuwaitiin 1984 ja nimeksi vaihtui AL FARIS 3. Panamalaisena FARAH II nimisenä upposi Punaisella merellä egyptiläisen Nuweiban kaupungin edustalla, kun tulipalon vuoksi oli hinauksessa pois satamasta. Hyvä linkki tulipalokuvineen: http://www.shipwrecksofegypt.com/redsea/indexEF.html. Klikkaa laivan nimeä FARAH II.