13 vuotta, 35 jobia

Lähettänyt JouniSaarenkylä

Siniset laivannimet ovat linkkejä ja niitä klikkaamalla pääset katsomaan lisää tietoja jobista.

Kartta satamista on kärsinyt mehupullojen räjähdyksistä. Säilytin karttaa pannuhuoneen portaikossa, missä oli marjamehuja samassa tilassa. Pullot olivat alkaneet käymään tuhoisin seurauksin.

 

Iniö

Reissu alkoi 4.6-74. Kotka,Antwerpen,Benghazi,Itea,Rotterdam Helsinki.

Tämä oli radiosähköttäjän urallani ensimmäinen laiva. Iniö oli ns. "meetsippi" laiva. Keskilaivassa asui päällystö ja ahterissa miehistö. Hyteissä ei ollut vessaa, suihkua eikä jääkaappia. Kipparilla ja konepäälliköllä muistaakseni oli ainakin vessa. Mukavuuudet olivat yhteisessä käytössä päällystöllä ja miehistöllä omansa. Saunojen olemassa olosta minulla ei ole mielikuvaa. Radiohytti oli tehty jälkeenpäin. Radiolaitteet olivat haalittu sieltä sun täältä käytettyinä, osa varmaan museosta. Sai siinä aloitteleva kipinä ikimuistoisen tulikasteen taistellessa vastaanottimen kanssa, jossa taajuudet eivät pysyneet paikallaan ja kuuluvuus oli mitä oli. Lähetin näytti vetävän viimeistä päivää. Lähettimessä oli ikkuna pääteputkille ja lappu vieressä: lopeta lähettäminen jos putket hehkuvat punaisena. Ei ollut kunnon laskinta, ainoastaan kammesta veivattava mekaaninen "piikkipallo". En ollut nähnyt moista vekotinta aikaisemmin. Sen käytön opiskeluun meni aikaa ja hermot. Laske sitten palkkoja sellasella museovehkeellä. Etenkin ns. lakanan tekeminen eli palkkojen yhteenveto pennilleen oikein oli tuskallista. Kaksi kuukautta sitä ihanuutta kesti. En jäänyt kaipaamaan Iniön radiohyttiä. Alla olevissa kuvissa Iniön kokki, Iniön brygältä sekä aurinkoa ottamassa pyssäporukkaa ja kipinä.

Päällikö G. Holmberg

 

 

Castor

Elokuu 1983. Turku, Utansjö, Laspezia, Napoli, Marseille, Portvendres, Hamina. Kuvissa Castor Portvendresissä, Ranskassa Välimeren rannalla.

Päällikkö K. Vajanto

 

Matti Immonen (ei varmistettu)

Ke, 27.03.2019 - 23:17

Vielä minä muistan miten ulosmaksua piikkipallolla tai pallotta totisin naamoin laskettiin. Olikohan uran ensiyritys? Myöhemmin kun Oukissa seilattiin, niin jos oikein muistan, konepuolen ”lakanan” laati konekakkonen (mie ite Jounin mainitsemilta vuosilta huhti-, touko- ja marraskuun alussa -82 ja huhtikuun alussa -83). Muistuu mieleen kuinka sähkömies keksi laittaa tilaukseen peräti yleismittarin, olihan se jotenkin tavatonta.

Oliko edellinen kipinä eläkkeelle jäävä vanhempi mies vai ehkä min sukunimikaima? Tämän vanhemman kanssa tavattiin käydä kahteen pekkaan Liverpoolin ruotsalaisessa merimieskirkossa saunomassa (löylyn heitto ankarasti kielletty). Kaveri oli entinen lennonjohtaja joka lakosta suivaantuneena oli irtisanoutunut ja lähtenyt laivan päälle. Mielen muututtua ei paluu enää onnistunut.