"Kirottu laiva"

Lähettänyt TimoSylvänne

”Tämä on kirottu laiva”, julisti 600-jalkaa pitkän TORNADOn komentosillalta kapteeni Erik Aitasalo hoivailtuaan tankkerin 16.3.1971 Jacksonville Shipyards Inc. telakalle 300 mailin päässä olevalta kolaripaikalta. Norjalaisen rahtilaivan EILERT RINDEn törmäys oli Aitasalon mukaan laivan viides merionnettomuus. Tosin aiemmat vahingot olivat sattuneet aluksen ollessa ruotsalainen Grängesberg varustamon TORNE. Onneksi nyt vältyttiin henkilövahingoilta. (Corpus Christi Times)

Yöllä 15.3.1971 oli tyyni sää ja hyvä näkyvyys. TORNADO oli matkalla Bahamasaarille öljylastin hakuun. Oslolainen EILERT RINDE oli matkalla Kanadaan, St. Lawrence Seawaylle. Törmäys tapahtui noin 30 mailin päässä Floridan Palm Beachistä ennen kello neljän vahdinvaihtoa. Molemmissa aluksissa vahtimies oli messissä keittämässä kahvia ja herättämässä yliperämiestä vahtiin.

TORNADON ensimmäinen perämies Esko Heinonen kertoi nähneensä tutkassa norjalaisen laivan ensimmäistä kertaa noin 15 mailin päässä. Myöhemmin kulkuvalot näkyivät 8 mailin päässä. Hän kertoi olleensa määrittelemässä aluksen paikkaa radiosuuntimislaitteella aluksen suunnan muutosta varten kohti Grand Bahaman Freeportia. Maat ovat niin matalat, ettei tutkalla saanut kunnon sijaintia. Floridassa olevaa Jupiter-nimistä radiomajakkaa peilaamalla oli tavoitteena saada aluksen sijainti ennen suunnanmuutosta. Radiosuuntimisvastaanotin sijaitsi merenkulkuhytin sivuseinustalla ja laitteessa oli kuvaputkinäyttö

EILERT RINDEn keula murskaantui. TORNADOn styyrpuurin kylkeen tuli repeämä kooltaan 20 x 35 jalkaa. Molemmat laivat ajoivat Jacksonvilleen telakoitavaksi.

Konehuone oli miehitetty ja vahtivuorossa konehuoneessa kolarin tapahtumahetkellä oli II-konemestari Seppo Karttunen: "Moottorimies oli muistamani mukaan herättämässä seuraavaa 04-08 vahtivuoroa. Kolari tuntui konehuoneessa tömähdyksenä aivan kuin olisi ajettu hiekkapankille. Meni jonkin aikaa kunnes järkyttyneen oloinen I-perämies soitti konehuoneeseen ilmoittaen törmäyksestä ja pyysi stoppaamaan koneen (olin tosin siinä vaiheessa jo omavaltaisesti vähenänyt koneen kierroksia arvellen sen tarpeelliseksi tömähdyksen johdosta) Telakalle mentiin Jacksonwilleen jossa törmäyskohdan lastitankista löytyi mm. m/s Eilert Rinden ankkuri."

EILERT RINDEn päällikkö kieltäytyi kertomasta lehdistölle nimeään, eikä antanut onnettomuudesta mitään tietoja. 31.3 lehtitietojen mukaan oslolainen varustamo Traelandsfos vaati oikeudessa nostamassaan syytteessä helsinkiläiseltä Helsingfors Steamship Co. Ltd.:ltä ja sen vakuutusyhtiöltä Sampo-Tarmolta vähintäin USD 150000 korvausta.

Esko Heinonen yritti Jacksonvillessä tavata norjalaisen laivan perämiestä, mutta hänelle kerrottin tämän matkustaneen Norjaan.

”Törmäys tuntui helvetilliseltä, enkä koskaan unohda sitä” sanoi Heinonen ja vaisusti hymyillen jatkoi:”Luulen, että lähdemme kotiin lomalle. Sitten menemme johonkin muuhun laivaan”.

Henry Nielsen varustamon apulaisjohtaja merikapteeni Olavi Louna muistelee onnettomuutta: Tuo " kirottu laiva " sai alkunsa päällikön vähän ajattelemattomasta maininnasta aikaisemmista vahingoista ja paikallinen lehdistö repi asiasta juttuja mahdollisimman paljon. Pelkäsimme, että siitä olisi haittaa oikeudessa mutta ilmeisesti se ei vaikuttanut oikeuden päätöksiin. Olin koko korjauksen ajan valvomassa asioiden sujumista, mutta en muista minkälainen lopullinen tuomio oli. Muistelen kuitenkin, että kustannukset olisi jaettu 75% meille ja loput vastapuolelle, koska oikeudessa jäi epäselväksi, mitä Eilert Rinden vahdissa ollut perämies teki juuri ennen kolaria. En jaksa muistaa paljonko koko lysti maksoi, mutta paljon se oli. Vastapuoli haki Tornadolle liikuttamiskiellon ennen sopimukseen pääsyä. Pienenä yksityikohtana voin kertoa, että lähdin kerran käymään Suomessa ja lentokentällä oli paikallinen sheriffi coltteineen vastassa kysellen, aionko tulla takaisin vai en. Mies rauhoittui kun näytin edestakaisen lippuni.

Erik Aitasalo oli ollut TORANDOn päällikkönä kolme kuukautta. Yliperämiehenä toimi Paavo Elomaa ja toisena perämiehenä Timo Härmälä. TORNADOn konepäällikkö oli Unto Dolk, ykkösmestari Kari Ylikojola ja kakkosmestari Seppo Karttunen . Radiosähköttäjä Heikki Penttinen oli ollut laivassa reilun kuukauden. Penttisen edeltäjän oli US Coast Guard hakenut hoitoon laivan ollessa Cape Hatterasin vesillä matkalla New Yorkiin. Huonokuntoinen potilas nostettiin paareissa helikopteriin laivan ahterista. Toivuttuaan hyvän hoidon ansiosta hän oli myöhemmin saanut työpaikan toisessa varustamossa ja katosi laivasta Pohjanmerellä. Sähkömiehenä oli Veikko Malleus. Pyssässä emäntänä Sirkka Alastalo, esakokkina Ulla Hämäläinen. Laivaväen lisäksi mukana oli Henry Nielsenin konttorista johtaja Fred Elmgren ja konetarkastaja Terho Pajunen.

Katso kuvia TORNADO albumista

Lähteet:

Timo Härmälä

Helmeri Pajunen

Olavi Louna

Seppo Karttunen

 

Corpus Christi Times, keskiviikkona, 17. maaliskuuta 1971

http://www.newspaperarchive.com/SiteMap/FreePdfPreview.aspx?img=100533016

 

Sarasota Herald-Tribune, 31. maaliskuuta 1971

http://news.google.com/newspapers?nid=1755&dat=19710331&id=j7kqAAAAIBAJ&sjid=S2YEAAAAIBAJ&pg=2143,5049686

Forums