You are here

s/s Wanda Suomen viimeinen säännöllisessä liikenteessä ollut kolistimmi laiva

Merikapteeni Herbert Janhonen "shanghaijasi"minut laivaansa valehtelemalla kylmästi että Wanda ajaa kahdella perämiehellä,maissa vietetyn talven jälkeen se kuulosti seireenien laululta, tosiasiassa kolmas perämies oli jo palkattu.Minulla oli kummallinen tapa etten koskaan kysellyt mitään laivasta tai miehistöstä,monet kyselivät kipparit ja siiffit,eräässä "avioliittotoimistossa" tärkeintä taisi olla,minkänimisiä messiflikkoja laivassa oli.Nukkumattoman yön jälkeen alkoi mieleen hiipiä ajatus onkohan se kolistimmi? Kun taksi kurvasi alamäkeen josta näkyi koko Toppilan satama,niin , kyllä siellä erottui "jatsarinvarsi",selvä kolistimmi!

​Kun sitten könysin vähine tavaroineni ylös landgongia täkille ilmestyi iso miehenkuvatus joka iloisesti virnistäen totesi nää et ainakaan ole viisikymppinen,voi juma ennen minua päällystömessin nuorin oli ollut 50+.tämä kaveri oli konemestari Erkki,joka siis oli tuplaten minua vanhempi! No ei auta itku markkinoilla,sisälle vaan tutustumaan uusiin seilauskavereihin.Messin keski-ikä oli varmasti lähempänä seitsemää-kuin kuuttakymppiä.Jälkeenpäin ajatellen siellä oli välillä ihan hauskaa,mm.emäntä oli about 70 hän ja Erkki olivat molemmat Oulun seuduilta ja riidoissa kuin kissa ja koira.Erkki ei kunnon pohjoisen miehenä rakastanut vihanneksia ja juureksia joten kesäkeittoa syötiin välillä parikin kertaa viikossa ja Erkki kiroili ja kaivoi perunoita liemestä.Täkkärit olivat melko hyvää porukkaa-mm.kaksi erittäin pätevää matruusia ei ollut Rostedtin miehitystä-yksi matruusi,pari puolikasta ja kolme junkkia.

Wanda oli rakennettu Ruotsissa -32 AB Trabsmarinille dwt 3100 ja siis kolistimmi.Janhonen osti sen -55.Päällikkönä oli Jarl Essen ,asiallinen mies.Yhtiön nimeä en ole maininnutkaan: Ab Baltic Lloyd limited,merimiehet tunsivat sen paremmin Helsingin Lloydina.Laiva oli ikäisekseen hyvässä kunnossa,siksi se myös sai parempia lasteja yleensä massaa,eikä niitä iänikuisia propseja.Oli tämän ikäisessä laivassa tietysti puutteita mm.pumpulla ei vettä tullut kuin byssaan,mutta stimmikaappien yläpuolella oli tutut tankit joista saatiin pesuvesi,ja putket oli auki,joten suihkusta tosiaan tuli vettä.Messikalle pumppasi jokaiselle vahdin lopuksi lämmintä vettä mutta minä vapautin omalta kohdaltani hänet tästä vaivasta,hytissä oli "pesukommuutti" jossa oli ylinnä peilikaappi keskeltä aukeni luukku ja ulos tuli pesuallas-ja satoja torakoita,eivät ne torakat ulos tulleet vaan häipyivät omiin koloihinsa.Kyllä minä torakoita nähnyt oli mutta en koskaan niin monta niin pienessä tilassa.

Kerran syystalvella kippari antoi minulle tehtävän,piti kopioida laivan yleispiirustus isolle voipaperiarkille tämä alkoi herättää epäilyksiä laivan myynnistä.Joulukuussa 1965 meidät vietiin Helsingin Katajanokan telakalle ja sinne saapui kreikkalainen tarkastaja jonka perässä juoksemaan minut.Mielenkiintoinen kokemus,kreikku oli tietysti tarkka mies ja epäili kaikkea mutta sai kai vaikutelman että Wanda kannatti ostaa ja 10.12.1965 tuli Ceylonilainen miehistö ja meidät maksettiin ulos

​Tällä kokemuksella minä toistan otsikossa olevan väitteen:Wanda oli viimeinen säännöllisessä liikenteessä ollut kolistimmi laiva Suomessa

                                                                Armas Aallontie

 

WANDAN jälkeen seilasi vielä ainakin kaksi kolistimmiä, HAKUNI ja AIRISTO,
olin HAKUNISSA eldarina ja olimme tammikuussa 1966 samaan aikaan AIRISTON KANSSA
Lontoon "soritokassa".

reply Wanda:En väittänytkään että Wanda olisi ollut viimeinen kolistimmi,vaan viimeinen säännöllisesti liikennenöinyt. Airisto ainakin makasi pitkät ajat ylös. Hakunia en muistanut kolistimmiksi.Yst.terv.Armas Aallontie

wanda 10,12-65 myynti

airisto 7,2-66 jäi ylösmakaamaan turku

hakuni 6,3-66 myynti

(kaikkien historiat löytyvät Äänimeren albumeista, T.S)

No siinä se selvisi,kolistimmit,aika samoihin aikoihin menivät. Airisto vietiin Teijolle romuksi -66.11.20.Yksi syy myynteihin oli bunkkerin huono saatavuus pohjois-Euroopassa. AA

Mahtava tämä Wanda laiva, ja siihen liittyvät kipparin pojan muistot. Monet koulun kesälomat vietettiin merellä, vandan mahtavan ruorin takana. Kompassin katsominen vaati puulaatikon jalkojen alle.

Henrik Essén

                                      Terve Henrik! Emme ole muistaakseni tavanneet,mutta siskosi muistan.Hän oli jollain reissulla mukana ja hoiteli tyylikkäästi ruorijengarin jobia.Isäsi muistan hienona miehenä.

Olin Wandassa trimmarina -60 – 61 ja pääasiassa ajoimme propsia Hollannin Velseniin, mutta Wanda seilasi myös monissa muissa Euroopan maissa kuten esim. Tanskaan, Puolaan, Saksaan, Englantiin. Kesällä -64 olin yhden Hollannin reissun vikajeeraamassa II-mestaria.

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/51746161_353521741908468...