Kurinpitoa

Lähettänyt ArmasAallontie

 

                                                 Luin tässä kirjan nimeltään "Herzocin Cecilie skeppet som ville flyga" kirjoittanut Dan Weissenberg.Vaikka aihe on ulkopuolella sivuston konelaivojen historiasta on ehkä puolusteltavaa tarkastella tätä aihetta.Päähenkilöinä ovat ,paitsi laiva,kolme henkilöä heidän nimensä voi tässä paljastaa koska ne ovat olleet esillä useammassakin kirjassa,ensimmäinen perämies/kapteeni Sven Eriksson ensimmäinenperämies Elis Karlsson ja Pamela Bourne Eriksson ensiksi mainitun rakastajatar/vaimo,joka on itse kirjoittanut kirjan joka käsittelee samaa aihetta.

                                                   Minulle oli selvinnyt että nämä herrat olivat hanakoita käyttämään nyrkkejään,mutta ajattelin että se liittyi kiukun/raivon puuskiin,mutta tästä kirjasta selvisi että se oli systemaattista ja ajateltua.Ollessaan ensimmäisenä perämiehenä HCssä Erikson otti nyrkkivallan käyttöönsä muiden perämiesten avustamana ja päällikön ehkä GEn hiljaisesti hyväksymänä tullessaan päälliköksi ja saadessaan Karlssonin förstikseen meno vain paheni,pieninkin vastustaminen sai aikaan turpiinvetämisen tästä eivät pelastuneet edes saarelaispojat.

                                                     Sven Eriksonin jatkuva ennätysten haku tuo mieleen kapteeni Ahabin joka Moby Dickiä etsiessään saattoi itsensä,miehistönsä ja laivansa alttiiksi vaaroista välittämättä.Kovan kohtalon koki myös Eriksson ja hänen laivansa,Minua viisaammat miehet ovat näihin päiviin saakka tutkineet ja ihmetelleet miten voi laiva lähteä Falmouthista ja päätyä Devonin Bolt Headiin,ja lopulta totaalihaveriin.

ArmasAallontie

Pe, 06.02.2015 - 20:19

                                               

Niin,HC oli matkalla Dover Straittiin

Anonymous (ei varmistettu)

Ma, 09.02.2015 - 14:57

In reply to by ArmasAallontie

Matruusi oli veltto kuin lapa mato ja kaikessa vastahankaan. Perämiehet katsoivat vähän sormien läpi kun oli aika riskin oloinen. Kerran keskimmäinen perämies hiilestyi urputukseen ja knokkasi kunnolla nokkaan. Siitäpä muuttui matruusi. Ei sen ahkerampaa ja tunnollisempaa täkkäriä laivassa ollut. Joitenkin motivaatio nousee näin. Useimpia motivoi raha tai ainakin rahan menetyksen uhka.

ArmasAallontie

Ti, 10.02.2015 - 19:56

In reply to by Anonymous (ei varmistettu)

                                             

                                                           Mietiskelin tässä asioita ja sitten iski paniikki-en muistanut erään teon slangisanaa,no tulihan se sitten mieleen.Kysynkin tässä mitä tarkoittaa logata? no niin TS ja muut tietäjät ja pankaa ne slangisana kirjat pois!!!

Kerran taas oli ohjelmassa ns. ulosvientiä ja sipsu toi miehistön listan mulle. Staili oli meillä lyhyen linjan paattina yleensä 3+3. Yhdellä messilikalla oli julmetun pitkä lista, jossa oli vaikka mitä ja aina 4-5 artikkelin jälkeen useamman kerran "3 Koskenkorva-vodkaa". Lokasin tietysti yhteen satsiin ja sanoin likalle: "Kyllä sä viinaa saat mun puolesta tilata, mutta et sä saa pitää mua tyhmänä"!

Merimieheltä lokattiin palkkaa niin pitkältä ajalta, kuin oli vetänyt pystyyn. Puoli päivää, päivä.......eli siltä ajalta, jonka veti pystyyn, ei maksettu palkkaa.

ArmasAallontie

To, 12.02.2015 - 11:24

In reply to by Matti Salo (ei varmistettu)

 

                                                        No niin,tulipa esitettyä kysymys johon yhtä oikeaa vastausta ei ole,mutta Matti Salon vastaus on se jota hain.Tietysti lokata on oikea suomenkielinen slangisana -viedä (kirjoittaa) lokikirjaan svetisismi nosti päätään loggbok,logata.Ei varmaan ollut kenenkään oikeudentajua vastaan jos päivän pystyynvedosta lokattiin päivän palkka,mutta sitten oli näitä mau mau yhtiöitä-kippareita jotka katsoivat että tällainen yks yhteen ei ollut mikään rangaistus vaan lokasivat päivän pystyynvedosta useamman päivän palkan.Tähän tarttui sitten Iso W Merimies-lehden palstoilla joka varmasti oikaisi tilannetta,nämä pystyynveto tapaukset olivat vaikeita Merimies Unionille sillä ei niitä voinut oikein puolustella,varsinkin koska Iso W oli raittiusmies,mutta vääryyksiin tartuttiin hanakasti.

                                                    Merimies-lehdessä julkaistiin vuosia listoja niistä kavereista joille kurinpito lautakunta oli antanut varoituksia tai seilauskieltoja,mutta kun Iso W ja muuan Lenkkeri saivat suhmuroitua Suomen Joutsenen Turkuun Romu-Rostedtin "telakalle",pieni kaijanpätkä ja yksi kraana,ja laiva kunnostettiin merimieskouluksi ja ensimmäiset oppilaat alkoivat uransa alkoi tapahtua,Suuri osa listalle joutuneista olivatkin koululaisia jotka Aurajoen meri-ilma sekoitti ja tämä rangaistujen lista poistettiin vähin äänin.

Kipinäliiton äänenkannattajassa Radiosähköttäjä-lehdessä julkaistiin ainakin vielä 1960 luvulla noita kurinpito-tietoja. Eli nimineen kaikkineen tieto kipinästä, jonka lupakirja oli peruutettu määräajaksi syystä tai toisesta. Yleisin syy oli pystyynveto merellä vahtiaikana. Tuollainen lupakirjan peruutus esti mönsträämästä Suomessa. Toisaalta varmaankin, jos lupakirjaa ei saatu "viranomaisen haltuun", luulisi olleen kuitenkin mahdollisuus mennä ulkomailla duuniin johonkin hauskemman lipun paattiin. Myös jäsenmaksunsa liitolle maksamatta jättäneiden nimet julkaistiin lehdessä

Sailor (ei varmistettu)

To, 12.02.2015 - 18:09

In reply to by JariSavolainen

Eräässä säiliöaluksessa oli radisti, jolla oli terve kansallinen suhtautuminen väkijuomiin. Radistin hommassa on vaikea ottaa kuppia niin, ettei kippari sitä huomaisi. Niin kävi tässäkin tapauksessa. Kippari otti hikeä: "Minä tehdä sinusta ilmoitus Kurinpitolautakunta. Sinä saada seilauskielto". Radisti:"Tee vaan. Poika on siellä sihteerinä ja repii sen".