You are here

Atlanticargo

Pientä täydennystä, Finnlinesillä on ollut 1980-luvun alussa kaksi roroa, Finnclipper ja Finneagle. Nämä ilmeisesti olivat Atlanticargon rahtauksessa, tulivat korvaamaan "Superlinerit". 

Forums: 

Kiitos kommentista, hyvä havainto. Rahtaus- ja omistusjutuissa on monesti miettimistä.

Ruotsissa on laiva- ja telakkapisneksessä olleet veljekset Lars ja Vilgot Johansson. Merenkulkijoille tutut Skärhamns Oljetransport ja OT-rederierna ovat olleet heidän firmojaan, samoin Lödöse Varf ja Oskarshamns Varv, monen muun yrityksen lisäksi. Veljekset ovat olleet mukana Atlanticargossa ja sen liikenteeseen on valmistunut kesällä 1979 FINNEAGLE (IMO 7430711), vajaa 15 000 dwt roro-laiva. Nimeksi on vaihtunut QATAR EXPRESS vuonna 1981.

Samoille omistajille on valmistunut 1981 FINNEAGLE (IMO 7909968) Atlanticargo liikenteeseen. Nimeksi vaihtunut ZENIT EAGLE 1983. Muistelen, että Zenit oli Ruotsin valtion varustamo, mihin kerättiin melkoinen joukko ruotsalaisia konkurssipaatteja, mistä niitä koitettiin myydä maailmalle. Tämä ex FINNEAGLE näkyy saaneen samana vuonna kotisatamakseen Philadelphian.

Vastaavasti samaan aikaa samoilla omistajilla on ollut kaksi FINNCLIPPER nimistä laivaa samoissa liikenteissä. 1979 valmistunut GULF EXPRESS (IMO 7430709) on samana vuonna saanut nimen FINNCLIPPER, kunnes 1981 nimeksi on palautunut alkuperäinen. Äänimerestä löytyy Partekin albumista nimellä ATLANTIC STREAM.

1981 valmistunut FINNCLIPPER (IMO 7909982) sai 1983 uudeksi nimekseen ZENIT CLIPPER ja kolme vuotta myöhemmin siirtyi myös amerikkalaisille omistajille.

Lisäksi on ollut Finnlinesin omistuksessa FINNEAGLE vuosina 1985 - 1987, löytyy Äänimeren Vasa Shipping ABUJA EXPRESS albumista.

Äänimereen periaatteessa kerätään laivoja, joissa on ollut Suomen lippu. Poikkeuksiakin on, erityisesti mieleen tulevat yrittäjät Sven-Olof Ahlqvist ja Paavo Haveri, jotka liputtivat laivansa maailmalle.

Tervehdys.Finnrose ja Finnhawk tulivat 1982 Suomen lipun alle.Olivat suurimmat ro-ro alukset Suomen lipulla.Nykyiset ovat suurempia.Olin itse Rosessa.Olihan se massivinen rohjo.Ruotsalaiset oli jättäneet bunkkeri laskuja hoitamatta,Houstonissa tuli seriffi laivaan,ettei lähdetä ennenkuin lasku on maksettu.Laivat oli 194metriä pitkiä,ja 27m leveitä.Ajokaistaa oli yli 3km.Hyvä porukka.Euroopassa oli monta satamaa,samoin jenkeissä,ja poikettiin Vera Cruzissa Meksikossa.Työt ei loppuneet.

Löysin molemmista muutaman uuden kuvan.