You are here

Antakaa kuulua itsestänne

PenttiHuttunen's picture

Äänimeri-sivusto ei ole ainoastaan nilsujen (Oy Henry Nielsen Ab) juttu, kuten moni tuttavani on jostain syystä asian sisäistänyt.

Tunnen runsain luvuin merenkulkijoita, joita olen kehoittanut ottamaan osaa ÄÄNIMEREN sivustojen keskusteluihin ja muisteloihin. Se olisi palvelus ja osanotto laajan historiikin kasaamiseksi, ennen kuin koko ammattikunta häviää. Se hetki ei ole enää kaukana.

Ruotsinlaivat, Tallinnan laivat, Lyypekin laivat, jäänsärkijät jne loistavat poissaolollaan. Antakaa kuulua itsestänne. Samoja merityöläisiä te olette, kuin päiväntasaajan ylittäjätkin. 

Terveisin Pena

Forums: 
TimoSylvänne's picture

Parikymmentä vuotta sitten loin Äänimeri-sivuston. Aluksi sivusto oli nimeltään Suomalainen villi linja - Finnish Crosstrade tms. Suunnittelin laittavani näytille villin linjan seilausvuosieni valokuvia - viitisensataa - sekä tekstejä, joissa muistelin 70-80 lukujen seilauksia Mepan Vapaavahti-lehdessä.

Pikku hiljaa seilauskavereilta alkoi tulla valokuvalähetyksiä ja muistelutekstejä, joita lisäilin oman materiaalini ohessa. Iso muutos oli tehtävä muutaman vuoden kuluttua, kun kuvia alkoi tulla linjaliikenteen laivoistakin. Eihän niitä voinut julkaisematta palauttaa. Niinpä Äänimeren otsikoksi vaihtui "Suomalaisia Kauppalaivoja ja Merenkulkijoita - Finnish Merchant Marine and Mariners". Omat albuminsa sai niin Effoa, Finnlines, Neste, kuin pienemmätkin varustamot. Yhden laivan redareitakin on melkoinen joukko.

Nykyisin Äänimeressä on lähes kolmekymmentä tuhatta valokuvaa. Juttujen määrää en ole laskenut. Avustajia on muutama sata ympäri maailman. Kaikkiin valokuviin olen kysynyt julkaisuluvan. Varustamolistassa on kolmisensataa nimeä, mutta paljon on listaan lisäämättä erityisesti ajalta, jolloin redarin jokaisella laivalla oli oma varustamonsa.

Äänimeri-sivustolla on kaikenlaista suomalaista vesiliikennettä niin mereltä kuin sisävesiltäkin. Puuttuu vain laivasto, kala- ja majakkalaivat. Mutta monenlaista oheispalvelua on: ammattiliitto, radiot, koulutus, kirkko, Mepa, korsteenimerkkejä. Lisäksi erittäin suosittu albumi Nostalgia.

Viimeiset vuodet on pitkien päivien askareet kohdistuneet historian tallentamiseen. Siihen samaan liittyy Merimiespalvelutoimisto toive saada Vapaavahti-lehteen juttuja menneiltä vuosisadoilta. Ensimmäinen historiajuttuni Vapaavahdissa alkoi vuodesta 1833, jolloin ensimmäinen höyrylaivamme ILMARINEN työnsi savua taivaalle. Nyt ollaan lähestymässä ensimmäisen maailmansodan vuosia. Kopioin historiat Äänimeren Vapaavahti foorumiin sen jälkeen, kun seuraava lehti on ilmestynyt.

Äänimeri on luotu suomalaista kauppamerenkulkua varten, mutta suomalaisten merenkulkijoiden ulkomaanseilausten kuvia ja juttuja julkaistaan myöskin. Kuten Pentti Huttusen kuvat ja tarinat osoittavat.