Katoava kulttuuri talteen

Lähettänyt Anonymous (ei varmistettu)

Tänä päivänä testaillaan jo hyvää vauhtia täysin miehittämättömiä rahtilaivoja. Jos mokomaa uutista olisin yrittämyt tyrkyttää 1960-luvun skönärille, minut olisi puettu valkoiseen kaapuun ja hihat sidottu selän taakse tiukkaan solmuun.

Jos joku 2160- luvulla mainitsee sanan 'merinainen/merimies', hänen pitää pystyä todistamaan, että semmoisia on ihan oikeasti ollut olemassa muuallakin, kuin Köpiksen sunttiin kivettyneenä, välttyäkseen samasta asusteesta ja tahdosta riippumattomasta hoitomääräyksestä.

Foinikialaisten merenkulkijoiden vaiheista vain arvuutellaan lusikalla ja hammasharjalla putsattuja sirpaleita nuuskimalla. Kukaan kun ei siihen aikaan oikein ehtinyt raaputtamaan kiveen tarinoitaan. Meillä on takuulla aikaa foinikialaisiin verrattuna. Siksi minäkin kirjoitan, mitä vielä muistan ja haastan kaikki muutkin lukijat mukaan. Jokaisella on takuulla jotain kerrottavaa, joka kiinnostaa tulevaisuuden tutkijoita ja gradun tekijöitä.

Pentti Huttunen 

 

 

Forums

Tärkeää asiaa Pentti meille kirjoittaa. Nykyisin kaikelle on määritelty hinta, muttei millekään mitään arvoa.

Valtion virastot - ne mitä on jäljellä - kärräävät surutta kaatopaikalle arkistojaan. Merimuseoita ei kiinnosta merenkulkijoiden arkistot:"meillä on jo monta laivakuvaa". Tai askarrellaan sukkahousujen tahi yrttien parissa. Eikä eroteta laivan keulaa perästä.

Aikanaan Suomen suurimman varustamon ainoa historiikki on kerätty Äänimeren Varustamohistorian sivuille.

Siksipä ilahduttaa saada sellaista viestiä, että isästä tai äidistä ainoa valokuva on löytynyt Äänimeren albumista. Tahi että kotona puoliso on hävittänyt kaikki seilausmuistot, mutta Äänimeren albumeista voi selata seilauksiaan.

Te.rvehdys.Mikkelissä on ELKA:n eli elinkeinoelämän keskusarkisto.Siellä on ainakin Finnlinesin laivojen laivapäiväkirjoja.Kävin siellä vuosia sitten.Ja jos tietää mitä laivoja haluaa katsoa,sinne voi soittaa,ja he hakevat määrättyjen vuosien laivapäiväkirjat valmiiksi.Ystävällisiä,halusin pari kopiota,heti palveltiin.Siinä on vieressä hotelli jossa yövyin

Hki/Vallilassa on joitakin vanhoja laivapäiväkirjoja. Niitä on ainakin Thombrokersin alukselta. Eräänkin lisälehdiltä on hauska lukea ja laskea kuinka monta "viimeistä varotusta" eräskin mestari aikanaan sai. 

VVV Sailor

Yhdistys on merenkulkijan näkövinkkelistä merkittävin toimija Suomessa. Mukana on maan johtavat asiantuntijat.

Yhdistys jakaa tietoa, eikä salaa, kuten joidenkin merimuseoiden ja arkistojen käytäntö on.

Neljästi vuodessa ilmestyy lehti Laiva, jossa on ajankohtaista asiaa ja menneisyyden tutkimuksia. Kuten edellisessä kommentissa mainittiin, Helsingin Vallilassa on toimitilat ja mittavat arkistot.

Jäsenmaksu on vain muutaman kympin. Liity jäseneksi!

Klikkaa: https://www.slhy-laiva.fi/

Åbo Akademin Merihistorian laitoksella Forum Marinumin yhteydessä taisi olla esim kaikki EFFOAn laivapäiväkirjat. En satavarma ole

kun on niin monta vuotta aikaa kun kävin siellä pikaisesti.