You are here

Pilliin puhallus-nopea tapa rikastua

PenttiHuttunen's picture

Jenkkien congressi hyväksyi vuonna 1980 "The Act to Prevent Pollution from Ships" (APPS). 90-luvun alussa sitä rustattiin sisältämään ilmiantopalkkion, joka voi olla jopa puolet tuomioistuimen määräämästä sakosta. Systeemin yleisnimeksi tuli "WHISTLEBLOWING" eli PILLIIN PUHALLUS. US Coast Guard ylläpitää paljastuslinkkiä. Jos tämän päivän nettiiin on uskomista, suurin yksittäinen ilmiantopalkkio on ollut 2,1 miljoonaa, listassa on useita miljoona taalaa ylittäviä palkkioita. Vuodesta 1993 lähtien on maksettu 540 miljoonaa taalaa 72 tapauksessa. Keskimääräinen palkintosumma US$ 237,000. Tunnen useita kolleegoja, jotka ovat istuneet 1-3 vuotta jenkkivankilassa.

Vuonna 1994 jouduin varustamon järjestämälle Whistleblower kurssille. Kurssille kutsuttiin vain uffareita. Epäselväksi jäi, kannustiko varustamo ilmiantoihin, vai pyrkikö viestittämään, että älkää helvetissä antako miehistölle tilaisuutta käräyttää. Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu sopivammalta, kun tietää esimerkiksi pilssisepareiden toimivuuden. Ei ole minun kohdalle sattunut laitosta, joka ei olisi vaatinut 24/7 konstailua. Siitä selvisi, kun jaksoi "leikkiä" ja uskalsi painostaa redaria järjestämään varaosia ja proomuun tyhjennyksiä. Houkutus "magic pipe" virityksestä oli joskus suuri.

Oman läheltä-piti kokemukseni sain v. 2005 palatessani lomalta TeeKayn Hamane Spirit pönttöön Curacaossa, josta laivan piti jatkaa LOOP-terminaaliin jenkkeihin. Kroatialainen vuorotteluparini odotti gangwayn päässä, että allekirjoitan handoverin. Kieltäydyin ja käskin odottaa, kunnes olen käynyt kierroksen konehuoneessa. Tarkistin ensimäisenä pilssiseparin ja löysin magic pipen eli by-passin. Soitin kipparin, sekin kroaatti, ja käskin tulla kameran kanssa alas. Pitkin hampain antoi ottaa kuvat ja yritti puolustella maanmiestään. Siirsin kameran kuvat flopille ja olin aikeissa tunkea sen serveriin, kun huomasin portissa jo olevan flopin. Avasin löytämäni flopin, josta paljastui filippiinon ottamat, by-passia osoittavat kuvat. Ne oli jo lähetetty Coast Guardille. Eli LOOP'ssa tulee olemaan vastaanottokomitea. Otin laukkuni ja kävelin saman tien kaijalle. Konttorille paljastui vasta seuraavana päivänä, laivan ollessa jo merellä, että vaihtoa ei tapahtunutkaan. Kroaatti oli pantu rautoihin heti laivan tultua Loop'iin. Minut lennätettiin Curasaosta Vancouveriin yhtiön pääkallopaikalle. Oli järjestetty iso kokous Coast Guardin ja syyttäjän kanssa. Kaiveltiin neljä päivää öljypäiväkirjaa löytämättä yhden yhtä todistetta mereen dumppaamisesta. Ei minun edelliseltä työvuorolta, eikä kroaatin ajalta. Todisteiden puutteessa kroaatti vapautui dumppaussyytteistä, mutta joutui by-passin rakentamisesta kolmeksi vuodeksi valvonnan alle.

Pentti Huttunen