You are here

JOHANNA

MS JOHANNA (OGGP, LR 5172743)

Valmistunut/completed 1938.3, Sweden, Göteborg, Lindholmens Varv
3760 dwt, 1850 bhp, 100.97 x 13.62 x 5.80 m

  • 1938.3 ANITA, Rederi AB Disa (E. Brodin), Tukholma, Ruotsi. Hinta 1.107.000 SEK
  • 1953.1.23 PEIK, E.B. Aaby's Rederi AS, Oslo, Norja. Hinta 4 milj. NOK. Luovutus Landskrona, Ruotsi.
  • 1957.3.27 VOGELSBERG, Heinrich Vogemann, Hampuri, Länsi-Saksa. Hinta 5.075.000 NOK (260.000 puntaa, n. 3 miljoonaa DM)
  • 1962 JOHANNA, AB Johanship OY, Vaasa. Hoitovarustamo Vasa Shipping. Hinta 75.000 puntaa (n. 900.000 DM).
  • 1967.10 JOHANNA, yhtiöfuusion jälkeen omistaja ja hoitovarustamo AB Vasa Shipping OY.
  • 1971 SAANA, Saana Shipping OY, Oulu
  • 1973 HANNA, OY Brennership AB (Oy Pipping), Helsinki
  • 1973 OURANOPOLIS II, Tylakis Shipping Co (Hasba Shipping Co) Famagusta/Limassol, Kypros
  • 1976 OURANOPOLIS II, Vicky First Shipping Co., Limassol, Kypros (S. Kontopoulos, Pireus, Kreikka)
  • 1976.4.12 Saapui Perama, Kreikka. Joidenkin tietojen mukaan romutettiin vasta 1980.

In English

  • 1938.3 ANITA, Rederi AB Disa (E. Brodin), Stockholm, Sweden. Price 1.107.000 SEK
  • 1953.1.23 PEIK, E.B. Aaby's Rederi AS, Oslo, Norway. Price 4 million NOK. Delivered at Landskrona, Sweden
  • 1957.3.27 VOGELSBERG, Heinrich Vogemann, Hamburg, W-Germany. Price 5.075.000 NOK (260.000 pounds, about 3 million DM)
  • 1962 JOHANNA, AB Johanship OY, Vaasa, Finland (managers Vasa Shipping). Price 75.000 pounds (about 900.000 DM)
  • 1967.10 JOHANNA, the two companies merged, now owner and manager AB Vasa Shipping OY.
  • 1971 SAANA, Saana Shipping OY, Oulu, Finland
  • 1973 HANNA, Oy Brennership AB (OY Pipping), Helsinki, Finland
  • 1973 OURANOPOLIS II, Tylakis Shipping Co (Hasba Shipping Co) Famagusta/Limassol, Cyprus
  • 1976 OURANOPOLIS II, Vicky First Shipping Co., Limassol, cyprus (S. Kontopoulos, Pireus, Greece)
  • 1976.4.12 Arrived Perama, Greece. Some sources say demolition was in 1980.

Kommentit

JOHANNAn konetehoksi kauppalaivatietokanta kertoo 1850 bhp. Sisarlaivassa MERCIA (2) dokumentoidaan olleen kaksi dieseliä 780 bhp, yhteensä 1560 bhp.
Mahtoikohan JOHANNAssakin olla kaksi konetta ja jos oli, mahtoiko olla teholtaan millaisia? T.S.

Kesällä -62, kun Johanna oli uusi Vasa shippingillä, olin kesällä mukana seilaamassa Kippari isän kanssa. En nyt muista tarkkaan kumpiin päin oltiin menossa, Calaisiin vai sieltä poispäin. Kuitenkin Pohjanmerellä toinen kone lopetti yhteistyön. Syynä yhden sylinterin männän rikkoutuminen. Eli muistaakseni koneen kyljessä oli kohtalainen reikä sen sylinterin kohdalla. Mutta ei kone yhtä sylinteriä kaipaa, joten muutaman tunnin jälkeen, musta pallo mastossa, jatkettiin ontuen matkaa. Oiskohan ollut 6 solmun vauhtia yhdellä koneella. Konemestarithan fixasi kaiken mahdollisen ja mahdottoman siihen aikaan.

Fantastinen laiva sinänsä sen ajan silmin katsoen. Ruotsalaista laatua ja viimestelyä, rutkasti salonki & muuta tilaa. Kun kerran omat kokemukset olivat huomattavasti vanhemmilta aluksilta, Arcturus, Bornholm, Mercia.

Ävenså, sommaren -62, var Johanna på väg in till Calais hamn. Denna manöver föranledde nån signal med mistluren. Och vad hände, jo mistluren hakade upp sig med följd att ett obrutet tutande fortsatte in i slussen. Skepparfarsan stod på bryggvingen och muttrade "Kan du vissla Johanna, s*tan". Enligt en populär melodi dåförtiden.

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.