You are here

Vasa Rederi

Wiik & Höglund Oy, capt. Felix Lundberg and commercial counsellor Gunnar Ericksson founded Ab Vasa Rederi Oy in 1939 in Vaasa.

The first ship ss SOLBRITT was acquired at the same year and it served the company until 1953 when sold to Mariehamn.

The second steamship was ÖSTERBOTTEN, trading for the company until 1963 when sold to Greece.

Gunnar Ericksson "signed off" of the Vasa Rederi during 1950's. Wiik & Höglund Oy acquired 1959 the shares of Oy Nautic from Åbo. The company owned at the time steamer DORINE.

From Sweden Wiik & Höglund Oy purchased the first motorship ms WASALAND 1961 and for Vasa Rederi the sistership KORSHAMN from the same Swedish company 1964. The previous year was purchased steamship TOTTESUND from Denmark.

Oy Nautic and Ab Vasa Rederi amalgamated 1964 and later this company with Wiik & Höglund Oy. All the ships were sold out during the next years.

Emil Höglund owned the majority of Korpo Rederi Ab. Also he owned 90% of the shares of Oy Keppo Ab that owned the reefer KEPPO

Wiik & Höglund Oy was founded during 1930's. The company amalgamated 1984 with Oy Keppo Ab and the name was changed KWH-yhtymä Oy

 

Lähteet:

 

 

Håkan Anttila: Svenska Österbottens Historia, osa III
http://kauppalaiva.nba.fi
http://www.miramarshipindex.org.nz/

 

Kommentit

HEI,

Olisin kiinnostunut saamaan lisätietoja tästä laiasta. Isoisäni toimi laivan ylikonemestarina ja internoitiin  Isle of Manille 1941. 

Mistä löytäisin lisää tietoja kuten logi- ja päiväkirjat? Kaikki laivaa koskeva tieto kiinnostaa.

Ystävällisin terveisin

Kirsti Jutila

 

Helena Mörsky neuvoi tiedonhaussa "Ääniä mereltä" kirjaani varten:

"Tiedustelitte Kansallisarkistossa säilytettävistä laivojen miehistöluetteloista ja mitä tietoja tarvitaan niiden löytämiseksi.

Merimiesrekisterin miehistöluettelot on ryhmitelty laivojen nimien mukaan aakkosjärjestykseen noin kymmenen vuoden jaksoina, joten laivan nimi ja haluttu ajankohta riittävät tiedoksi dokumenttien löytämiseen. Miehistöluettelot sisältyvät Merenkulkuhallituksen III arkiston sarjaan Eg. Aineistoa voi etsiä muun muassa Vakka-tietokannan avulla, joka löytyy esimerkiksi arkistolaitoksen kotisivuilta  www.arkisto.fi<http://www.arkisto.fi> kohdasta aineistot.

Höyrylaiva Tornatorin 1940-luvun miehistöluetteloja löytyy Merenkulkuhallituksen III arkiston kansiosta Egc:219, mutta tässä sarjassa varhaisimmat luettelot ovat vuodelta 1945. Tornatorin vuosien 1940 - 1941 miehistöluettelot ovat sarjassa Egb, Merimiesrekisterilistat, joista miehistöluettelot tulematta, kansiossa Egb:70.  Ajalta 5.12.1940–1.3.1941 arkistossa on yhdeksän luetteloa.

Wiiman 1950-luvun miehistöluettelot ovat kansiossa Egd:149 ja Aruban kansiossa Egd:12. Jos haluttuja tietoja ei sieltä löydy, näidenkin kohdalla kannattaa tarkastaa Egb-sarja.

Aineistoon voi tutustua Kansallisarkiston tutkijasalissa Helsingissä osoitteessa Rauhankatu 17, missä aineistoa voi esimerkiksi itse kuvata. Merenkulkuhallitus III arkistoa säilytetään Kansallisarkiston Siltavuoren toimipisteessä, josta tilaukset toimitetaan yleensä tilausta seuraavana päivänä. Kansioita voi myös kaukolainata lähimpään maakunta-arkistoon, mihin lisätietoa saa maakunta-arkistosta.  Jos haluatte tilata kopioita, niiden hinta on 0,60 € sivulta (A4-koossa, 1,20 € jos A3) ja lisäksi toimitusmaksu 11,50 €.  Lisätietoa arkistolaitoksen kotisivuilla.

Ystävällisin terveisin,

Helena Mörsky
Tietopalvelusihteeri/Informationstjänstsekreterare/Information Services Secretary
Kansallisarkisto/Riksarkivet/National Archives
PL/PB/ P.O. Box 258, FI-00171 Helsinki/Helsingfors
Rauhankatu 17, Helsinki, Finland
Puh./Tfn/Phone 029 533 7194, +358 29 533 7194
Sähköposti/E-posten/E-mail: helena.morsky@narc.fi
www.arkisto.fi<http://www.arkisto.fi/>"

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.