Riemujen Ragunda

Lähettänyt ArmasAallontie

Paritan pojat olivat ottaneet komean kuvan Ambrose Light towerista ja se herätti muistoja vuosikymmenten takaa.Ei ruotsalainen m/s Ragunda mikään riemujen Ragunda ollut,mutta olihan siinä puolensa.Ruotsissa laivastoupseereilla vapaa pääsy kauppalaivoihin,Suomessakin sitä kerran kokeiltiin,Mitä mahtoi jäädä käteen?

Ragundassa oli päällikkönä reservin upseeri,Sven,hän oli ainoa päällikkö jonka kanssa meni sukset ristiin ilman mitään suurempaa syytä,olisikohan se johtunut hänen sotilastaustastaan ja minun epäsotilaallisuudestani? Kerran lähestyimme Ambrosea,olin ilmoittanut päällikölle puoli tuntia ennen joten luulin kaiken oleva OK,näin että luotsivene oli ulkona ja kropeloittin hillitintä että saadaan vauhti kohdalleen mutta Svenkkaa ei vain näkynyt.Juoksin pikavauhtia alas katsomaan missä mättää.Sven istui salongissa ja söi illallista,luotsivene on kohta vieressä,ilmoitin,pitäisiköhän tulla brygalle? Sven katsoi minua mahdollisimman arvokkaasti ja kysyi:"Eikö perämies näe että minä syön?" no näkihän se.Äkkiä takaisin brygalle.vauhtia vielä vähän pois,ja luotsi saatiin onnellisesti laivaan.Sven ei ilmestynyt brygalle ennen stand bayta.

Rgagundassa oli toinenkin ent.meriupseeri.Entinen saksalainen sukellusvene mies,hän oli aivan toista maata,mukava mies.Kerran pohjois-Atlantti kohdellut Ragundaa tavallista kovemmin,ja koko laiva oli kieltämättä suolan peitossa,ja tämä saksalainen försti oli jotain tomittamassa brygalla kun näimme Svenin tulevan ulkokautta brygalle,tavallista kovempi heijari oli heittää Svenin päistikkaa päin brygan skottia sai kuitenkin kädet eteen.Sitten katsoi käsiään,ne olivat tietysti suolassa! Sisälle naviskaan päästyään äijä alkoi raivota förstille että suolaa ei oltu pesty pois! Vähintäänkin kohtuuton syytös koska myrsky oli juuri moinannut,ja dyyninki oli valtava.Försti ei kuitenkaan provosoitunut vaan virkkoi rauhallisesti:"Jos pelkäät suolaa noin paljon niin mnene Waxholmin paatteihin"

​Waxholm-yhtiön laivat ajoivat Tukholmasta ympäröivään saaristoon,tuttuja laivoja ehkä monelle Tukholmassa käyneille.

Hyvää kesää kaikille!

Anonymous (ei varmistettu)

Ti, 10.06.2014 - 09:05

Jostakin syystä kauppalaivaseilurit eivät useinkaan kovin ylistäneet laivasto aikojaan. Moninaista epäonnistumista ja huonoa merimiestaitoa naureskeltiin. Olikohan sitten vikaa päällystössä vai miehistössä?

Anonymous (ei varmistettu)

Ti, 10.06.2014 - 12:06

Näin todellakin oli. Esimerkiksi oman varusmiespalvelukseni osaltani voin kertoa, että laivastoaseman komentaja olisi sanonut: "Meillä ei ole käyttöä kauppalaivaston perämiehillä"! Miksiköhän? Esitin osaltani diiliä, joka tietääkseni meni komentajalle. Olisin pitänyt laivurikurssia varusmiehille ja kapiaisillekin. Tämä olisi tuoreilla merikapteeniopeillani kera työväenopiston opettajakokemuksen ollut merivoimille hyödyllistä. Hintani olisi olut vapautus normaalista "leikkimisestä" ja toki vapaat viikonloput. Tämä siis alokasajan jälkeen.

Vaikka silloinen komentaja - harvinaista kyllä - oli järkimies, diiliä ei tullut. Ilmeisesti typerä ja joustamaton hierarkia sekä muutosvastarinta uusien ideoitten osalta olivat esteenä. Toki ajatuskin, että kapiainen olisi joutunut katsomaan ylös varusmiestä, oli liian raskas. Siitä saatua päänsärkyä ei olisi parantanut edes pitkä ilta kerholla. Kuitenkin eräät kapiaiset myönsivät minulle, että ajatukseni oli hyvä ja hyödyllinen.

No, pidin silti vapaat viikonloput kera päivähommien. Vielä asiaa: vaikka merikapiaisista löytyykin hyviä saaristokuskeja, heidän merimiestaitonsa ovat heikohkot. Miksiköhän näin? Olisiko yhtenä syynä, näin esimerkkinä vaikkapa töijäysasiat. Jos "alusta" töijätään puotinaruilla, jotka "hiivataan" kireiksi varusmiesvoimin, voi olla vaikeuksia ymmärtää mittasuhteita. Vaikkapa sitä, että on aluksia joiden mooringvintturit ovat tehokkaampia kuin osa merivoimien alusten pääkoneista. Tai että on strosseja/atlaksia joilla heidän kölinsä voitaisiin nostaa ylös merestä..Mutta kaikki kunnia merivoimillemme, koska siellä on siis hyviäkin tyyppejä ja tarkoitus on hyvä. Kaikki kun eivät ole sortuneet leikkimään valtameripurjehtijaa eläkepäivillään, istuttuaan uransa varikon päällikkönä Turun saaristossa, tai saatuaan "merikapteeninkirjan" käymättä edes aluevesirajojemme ulkopuolella!