M/T Paritan neitsytmatka Turusta Wärtsilän telakalta Porvoon Sköldvikiin

Lähettänyt MattiLotjonen

Suuri osa Paritan kuvistani on kadonnut vuosien saatossa, mutta Merimieskalenteriin raapustetut merkinnät ovat vielä jäljellä.

Suhtauduttava varauksella positsuuneja ei ole katseltu komentosillalta.

07.01.1982 Turku lähtö  09.30- Naantali tulo 12.30. Otettiin bunkkeria.

08.01 Naantali lähtö Painolastissa 05.15- Ahvenanmerellä- Itämerellä.

09.01 Tanskan salmissa Luotsi 16.00- 19.00 Öresund- Kattegat.

10.01 Skagerak- Pohjanmerelle.

11.01 Pohjanmerellä Strait of Dover.

12.01 Englannin kanaalista Atlannille.

13.01-22.01 Atlannilla.

23.01 Tulo US Virgin Islands ST. Croix Cristiansted 07.00. Lastattiin Kerosiinia.

26.01  07.00 Lähtö Karibialle.

29.01 Tulo Panama Gristobal 01.00  Ankkurissa

02.02 Lähtö Kanavaan 07.00  -Balboa 20.00 Tyynen meren puolella.

03.02-14.02 Tyynellä merellä.

15.02 Tyynellä merellä Hawajin yläpuolella.

!6.02- 18.02 Tyynellä merellä

19.02 Päivarajan ylitys= Menetettiin yksi mukava Lauantaipäivä.

20.02-27.02 Tyynellä merellä.

28.02 Tulo Tokion lahdelle Luotsi 11.30.

01.03 Tulo Chiba Fuji Oil Co. 08.00 Lossattiin Kerosiinilasti.

05.03 Ulos Tokionlahdelle. 08.00 Painolastissa.

06.03 Tyynellä merellä.

07.03 Itä kiinan merellä.

08.03 Etelä Kiinan merellä Taiwan- Filippiinit.

09.03-11.03 Eteläkiinan merellä.

12.03 Tulo Singapore Luotsi 14.50 Jääty ankkuriin.

13.03 Singapore Kaijassa Bulau Bukom.

14.03 Bulau Bukom siftattu redille Western Jyrong anghorage.

16.03 Western Jyrong Anghorage siftattu telakkaan Keppel Tuas.

21.03 Keppel Tuas siftattu redille Bulau Bukomin edustalle.

23.03 Siftattu kaijaan Bulau Bukom. Lastattiin dieseliä.

25.03 Bulau Bukomista ulos 03.00 Etelä Kiinan merelle.

26.03-27.03 Etelä Kiinan merellä.

28.03 Tulo Filippiineille Batangas. Lossattu dieseliä

30.03 Siftattu Bataniin Tulo 08.00  Lossattu dieseliä.

01.04 Bataan Ulos 07.00 Etelä Kiinan merelle.

02.04-04.04 Etelä Kiinan Merellä.

05-04 Ankkuroitu Singaporen edustalle 08.00.

10.04 Singapore siftattu kaijaan Bulau Bukom 13.00  Lastattiin dieseliä.

11.04 Bulau Bukom. Lähdetty ulos 22.00.

12.04 Malaccan salmessa.

13.04 Malaccan salmesta Bengalin lahdelle.

14.04-15.04 Bengalin lahdella.

16.04 Intiassa Madras. Lossattu dieseliä

17.04 Madras ulos 23.00

18.04 Pengalin lahdella.

19.04 Pengalin lahdelta Kanges joelle.

20.04 Intia Haldia. Lossattu Dieseliä.

21.04 Haldiasta ulos painolastissa Kangesjokea pitkin Bengalin lahdelle.

22.04-23.04 Bengalin lahdella.

24.04-26.04 Intian valtamerellä.

27.04 Arabian merellä.

28.04 Omanin Kulffilla

29.04 -30.04 Persian lahdella.

01.05 Tulo Saudi Arabia Ras Tannurah. Lastattu raakaöljyä.

02.05 Ras Tannurah ulos 02.00 Persian lahdelle.

03.05 Persian lahdelta Omanin lahdelle.

04.05-05.05 Arabian merellä.

06.05 Aadenin lahdella.

07.05 Helvetin portista Punaiselle merelle.

08.05 Punaisella merellä.

09.05 Tulo Saudi Arabia Jeddah 02.00. Otettu bunkkeria ankkurissa. Ulos 18.00.

10.05 Punaisella merellä.

11.05 Tulo Egyptiin Suez. Odotettu kanavaan pääsyä ankkurissa.

12.05 Suez. Lähtö kanavaan 09.00- Välimeren puolella Port Said 19.30.

13.05-17.05 Välimerellä.

18.05 Gipraltarista Atlannille.

19.05-20.05 Biskajan lahdella.

21.05 Englannin kanaalissa.

22.05 Pohjanmerellä.

23.05 Tanskan salmissa.

24.05 Itä merellä.

25.05 Tulo Ruotsi Nynäsham. Lossattu  raakaöljyä. Ulos Itämerelle 23.00.

26.05 Tulo Neuvvustoliittoon Ventspils ankkuroitu 10.30.

29.05 Tulo satamaan Ventspils 00.00. Lastattu raakaöljyä.

30.05 Ulos Itämerelle 07.00.

31.06.1982. Saavuttu Suomeen Porvoo Skäldvik. Lossattu raakaöljyä.

 

M/T Parita oli viimeinen Suomalainen kauppalaivani. Mutta seikkailut maailman merillä jatkuivat vuoden 2005 alkuun, jolloin jäin oloneuvvokseksi muistelemaan menneitä.

Terv. Matti Lötjönen.

 

 

 

 

.

 

 

Forums

Anonymous (ei varmistettu)

Ke, 30.05.2012 - 20:26

Taifunissa oltiin 1976,onkos sulla vielä se konnan kilpi? Meikäläinen ajanut vahtia kemian tehtaalla Skoonessa jo 32v....1½ v. olis eläkkeelle jos nyt ei satu noutaja sitä ennen.-
Terv. :-)

Anonymous (ei varmistettu)

La, 02.06.2012 - 11:03

Poikkesin paritassa kun se oli uusi ja jäi mieleen että siinä olisi ollut pahoja rakenneongelmia ja muistelen mieheistön puhuneen että laiva palautetaan telakalle jos ei viat selviä. Olisiko joistan koneen aiheuttamista pahoista tärinöistä valitettu. Muistaako joku?

Anonymous (ei varmistettu)

Ti, 12.06.2012 - 14:16

Olin -82 helmikuusta lokakuuhun Singaporessa kuuluisan Svenkan hommissa ja sinne Parita tuli muutaman kuukauden vanhana ja kaytiin siella kylassa ja kundit kertoi etta laivassa oli erittain pahoja ongelmia resonanssin ja tarinoiden vuoksi koska paakone oli uutta koetyyppia jossa oli vaan muistaakseni nelja pyttya mika aiheutti tarinoita. Siella oli jouduttu tekemaan lisavahvistuksia etta kamat pysyi paikoillaan. Heilla oli myos ongelmia ankkuripelin kanssa, kun koukku lekotettiin se melkein putosi pulbin paalle.
T. Waiski