OIID 1979 - 1980 ja mermieskaste trampilla

Lähettänyt TimoSylvänne

Jouko Häyrynen on muistellut matkojaan Vasa Shippingin MICHAELissa kuvan alle kirjoitetussa kommentissa. Siirrän tarinan Vasa Shippingin Merimiesjuttufoorumiin, mistä löytyy lukijakunnalle helpommin: 


Tällä "kanootilla", kuten konemiehet laivaa kutsuivat, sain minä merimieskasteen:

Helsinkiradiosta Vaasan konttorin kautta laivaan: Laivan paperit aivan sekaisin. Laskin mm. 4kk:n palkat uudestaan ennen laivan lähtöä Ruotsista.

9/1979 Luleå (lossaus) -> Rauma (paperia) -> Kulliviinat Kullenin kohdalla n. 15.9. -> Antwerpen (lossaus) -> siirto Zeebrugge (teräsrullia) -> paluumatkalla konestoppi ja rulla irti myrskyssä ja sivulastiluukku raolleen. Meinasimme upota Gotlannin itäpuolella. Vierestä meni saksalainen laiva pohjaan; 5 kuollutta)

-> Kaskinen (lossaus ja puutavaraa ylilasti) -> Algier (lossaus, arabisosailismin puolustajat Kalashnikovien kanssa lankonkin alapäässä koko viikon. Tarjoisimme olutta ja sianlihaa, hyvin kelpasi)
-> Tarragonan rannikon pikkulaituri: oli vaikea päästä sisään. Luotsiasema siestan vietossa, VHF ei vastannut. N. tunnin sireeninsoiton jälkeen tuli maissa elämää kuin intiaanikylässä! (ruumiin kipsiä ylilasti, kaikki lastimerkit upoksiin) - Bålsta (Tukholmasta sisään, kanavan pohjaa raapien. Luotsi melkein pysäytti laivan).

-> Rauma (paperia, törmäys Effoan pikkubotskin perään … luotsi ei uskonut, ettei alitehoinen kone&rusetti jarruta .. ja kippari seilissä) -> siirtymä Kotkaan, jossa jälleen törmäys. Nyt englantilaisen Baltic Eaglen kylkeen! Poliisikuulustelut. Lisälastiksi raamattupaperia ja kohti Mexicoa. Stoppi Ponta del Gada, jossa bunkaus (varustamo ei sitä koskaan maksanut) Laivaa hitsattiin, meinasi katketa keskeltä 1970-luvulla lisätyn lohkon takasaumasta! => Vera Cruz (2!! viikkoa lossausta) Kippari meni vaihtoon (juoppohulluus)

-> ulos Joulukuun 15. kohti jenkkejä. Del Monten banaanihävittäjä oli törmätä kylkeen (ohjaus autopilotilla ja brykä tyhjä, porukka vissiin pokeripöydässä).

-> Mobile Alabama (Saarinen -niminen matruusi ei päässty maihin. CIA oli laittanut kaikki Suomen Saariset ja Sinisalot black listalle, niin sheriffi minulle kertoi. Lastiksi auton/traktorinrenkaita ja kivitalon kokoisia John Deere -puimureita -> jouluksi 1980 ulos merelle.
10 pv talvimyrskyssä Antwerpeniin, josta lomalla Loppiasen aikoihin.

Michael jatkoi perunalastissa Turkkiin. Perunat kuulemma paleltuivat lastatessa Hollannissa ja kippari joutui vankilaan Turkissa lastin takia.

Että semmoinen kastetilaisuus trampilla. Porukka oli reilua ja kaikesta huolimatta jäi törnistä mukavat muistot. Tuli kouluruotsikin kerralla petrattua, kun pamblattiin päällystön messissä enimmäkseen ruåtsia ja kirjeevaihto varustamoonkin enimmäkseen ruotsiksi.

Otin porukalle liki joka päivä Helsinkiradion sähkötysuutiset molemmilla kotimaisilla messien seinälle luettavaksi suoraan kirjotuskoneella (satamissakin). Olipa wanhalla puosulla naama hymyssä, kun sai veikkaustuloksiakin melkein "online".
"Ei meillä tällaista palvelua ole ennen ollut", sanoi ja pisti oluet nuorelle zipunalle Antwerpenissa.

Loman aluksi pamahti (taas) lakkko päälle ja kipinät tietysti kärsimään koko SAK:n puolesta. Silloin kippariliittokin oli SAK:n jäsenliitto.
=> ei muuta kuin matikankirjat esille ja pyrkimään insinööriopintoihin.
(oli jo selvää, että kipinät ajetaan maihin järjestyksessä: Itämeren liikenne - Pohjanmeren liikenne - valtameriliikenne.

Sitten Finnlinesille Lotilaan / OIGP (tekninen murheenkryyni, ns. Juliana -sarjan 1. alus ja täynnä "espanjalaisia viirtyksiä." Korjausmiehet AINA päällä.
Rauma-Purleet-Rauma-Purfleet-Rauma- Purgleet … herrasmiehen hommaa.

Syyskuussa 1980 opin tielle, josta en enää löytänyt takaisin merille. Helsinkiradiossa töissä KAIKKI vapaat 12/1980- 4/1984.
Nykyisin ajan vahtia omalla radioamatööriasemalla :)

Forums