WINHAn miehittämätön konehuone

Lähettänyt TimoSylvänne

WINHAssa oli miehittämätön konehuone - oliko se E0 - ja konetta pystyttiin manöveeraamaan brygältä. Kerrottiin, että yhteys koneesta brygälle oli kahdella paksulla kaapelilla. Liittimet oli samanlaiset, joten oli oltava tarkkana, että kytkettäessä kaapelit työnnettiin oikeisiin töpseleihin. Selkeästi oli merkitty, kumpi otetaan oikeaan käteen, kumpi vasempaan käteen, kun ne työnnetään paikoilleen

Tarinan mukaan WINHAn brygäohjaus ei kumminkaan toiminut ranskalaisen rakentajatelakan testeissä. Sama systeemi oli sisaralus PURHAssa moitteetta käytössä. Liitäntää otettiin irti ja laitettiin takaisin ja varmistettiin kätisyys, mutta ei auttanut

Sitten oli joku hoksannut kysyä, mihin suuntaan kaapelin liittimien kytkijän nenän pitäisi osoittaa. Kaapelit pidettiin edelleen samoissa käsissä, mutta miestä käännettiin 180 astetta. Jo oli alkanut brygältäkin pelittää

Anonymous (ei varmistettu)

Ma, 21.05.2012 - 08:41

Olin Vinhassa kaiken kaikkiaan seitsemisen vuotta. väliperämiehenä, Förstinä ja Kipparina. En mokomia piuhoja koskaan nähnyt. En edes silloin kun kaikki varastot käytiin läpitte, ennen kreikuille luovuttamista. En kyllä nähnyt niitä Purhassakaan. Siinäkin olin myöskin Kipparina. Mutta Vinhan (ja myös Purhan) pääkoneet käynnistettiin "Telegrammista", eli brygällä olleesta konekäskyvälittimestä, jossa ei ollut muita asentoja käytössä kuin stoppi ja full ahead. Koneen käyntisuunnan sai myös vaihdettua samaisesta "Telegrammista". Jos ja kun vaihtoi koneen käyntisuunnan, tuli muistaa että KaMeWa spaaki toimi normaalista poikeavasti siten, että täysi lapakulma taakse olikin täysi lapakulma eteen. Tämän asian unohtaminen meinasi aiheuttaa laivoille muutaman vahingon. Muistan, kun tulin kerran, Förstinä ollessani, Stand Byn aikaan ylös ja Kippari painoi KaMeWa-spaakia täyttä taakse ja ihmetteli kun ei vaan vauhti hiljene. Huomasin, että kone oli heitetty ympäri ja sanoin siitä... Purha meinasi Ventgspilsissä törmätä kala-satamaan samasta syystä, ei vaan vauhti hiljentynyt...

Liekö mainitsemasi johdot nk. legendaa, vai onko ne siirretty isoon varastoon juuri tuon "nenän sojottamisen" takia.

Moderneja laivoja kuitenkin, johtoja tai ei. Kuten M/s Malmin dunkki sanoi, "ei ollut krapulaisen paikka, kun konehuoneessa pärähteli laitteet itekseen käyntiin" ...

Kiitos hyvästä kommentista ja faktasta merimiesjutun rinnalle. Tiedä tarinan todenperäisyydestä, mutta hyvä on juttu, kun on säilynyt mielessä neljäkymmentä vuotta.

Olen tismalleen samaa mieltä. Jutun arvo on sen viihdyttävyydessä, ei niinkään todenperäisyydessä :)
t. Lauri

En ole Vinhassa tai Purhassa koskaan seilannut, mutta uskallan väittää, että brygän telegrammista "langattomasti" voisi Vinhankaan pääkone käynnistyä. Telegrammista yhteys pääkoneen starttiventtiiliin voi olla sähköinen tai pneumaattinen, niin kuin oli Nielsenin Sevillan bulkkereissa.K.H.

Sanoinko minä, että se käynnistyi "langattomasti"? Käynnistykööt vaikka pyhällä hengellä, telegrammista työntämällä alkoi propelli pyörimään. Tehot säädettiin sitten KaMeWa-spaakista, eteen tai taakse.
Rauman Merenkulkuopistossa on katsottu kympin arvoiseksi vastaukseksi kysymykseen "kuinka pääkone käynnistyy?" selkeä ilmoitus, että "Telegrammista kun laittaa Dead Slow Ahead".
Mutta vakavasti, käsitin Timon jutusta, että nämä piuhat olisivat tarkoitettu siivellä kauko-ohjaukseen.

Vaikken savolainen olekaan, vaikka Kuopiossa koti onkin, niin on hyvä piiloutua savolaisten sanonnan taakse: vastuu on kuulijalla, tällä kertaa lukijalla.

Aina kun WINHAn konehuonejuttu on tullut esille, olen nähnyt mielessäni baskeripäisen ranskalaisen telakkamiehen haalareissaan ja Gauloises suupielessään seisovan jossain konehuoneessa paksu musta kaapeli molemmissa käsissään. Kun insinööri on käskenyt, on haalarimies työntänyt kaapelien metalliset liittimet metallisiin töpseleihin jotka ovat jossakin poikkipalkissa pääkoneen seutuvilla. Ottanut irti ja tökännyt taas kun on käsketty.

Sitten on ukko pyöräytetty 180 astetta ympäri ja käsketty taas tökkäämään. Ja on pudonnut sätkä huulesta kun on säikähtänyt pääkoneen räjähtäessä käyntiin.

Eipä ollut missään minun seilaamassani paatissa telegrammia brygän siivellä, joten semmoista en osannut juttua muistellessani ajatellakaan. Oli siiveltä manoveeraus pelkästään ilmanpainekäyttöistä - ei paineilmakäyttöisiä - eli huutamalla siiveltä telegrammin ääressä seisovalle, joka sitten lykki vipua eteen ja taakse.

Sen verran tuli pantua merkille satamiin tuloja ja lähtöjä, että oli taitolaji. Jotku hoitivat homman muutamalla telegramminvedolla. Joillakin telegrammi sahasi kuin mummon vanhan kaappikellon heiluri

Lauri. Ei tästä nyt kannata hikeentyä, tosin kirjoitukseni oli pikkasen sarkastinen. Tuon käynnistyksen kokeilun kuvittelen tapahtuneen siten, että brygällä telegrammi on ollut startti asennossa ja konehuoneessa kaapelia on kytketty Timon kertomalla tavalla. Näitä piuhoja tai kaapeleita ei varmastikaan ollut brygällä esillä, vaan ne kulkivat telegrammin alta omia kaapeliratoja pitkin konehuoneeseen. Ystävällisin terveisin K.H.

Enhän minä hikeentynyt, tai jos, niin sille, etten mitään koneista ymmärrä. Nyt sen uskaltaa jo myöntää. Tosiasian, jonka kaiketi kaikki mestarit hiffasivat :)
Mutta toinen kummallisuus oli brygän siipien tilleri, siis peräsimen ohjausvivut. Niissä merkitsi paljonkin mihin suuntaan nenä osoitti. Ja lisä hankaluutena oli, että värkki toimi paapuurin siivellä just päinvastoin kuin styyrpuurissa. Ja tästä tuli mieleeni, jospa tämä Timon mainitsema sekaannus olikin just näistä?