ms ARAGONA - Kiinasta kotiin

Lähettänyt MarttiMustonen

03.02.59 Pass Malta. QSO Angelan kanssa bnd Finland fm Black Sea.  QSO:t myös m/t Pansion  sekä m/t Agelan kanssa. Pansio  bnd Batum fm Helsinki.  Vastaanottimessa vikaa, olipa hyvä tuuri, ensimmäinen putkenvaihto toi “myllyyn” taas eloa.
05.02.     Pass Gibraltar. Kippari soitti kotiinsa via SAG/Göteborg radio. QSO Yrsan kanssa bnd La Spezia fm Kotka opr. Jokinen.
06.02     Autoalarmiherätys , engelsmanni hädässä Nitonin seuduilla, me Lissabonin vaiheilla.  QSO Penelopen/OFYP kanssa samoin Aruban kanssa opr. Suksdorff.  kahteen eri otteeseen.  kipparit juttelivat keskenään saman yhtiön laivoja.  Me liikutaan 16,5 solmun nopeudella.
08.02.     Klo 14  Liverpoolissa.  Ruotsalaisessa kirkossa elokuvissa ja sitten tanssimassa  Reesensissä.
10.02.     Aamulla laivalle. Illalla Ramin kanssa Reevensissä ja jazzbaarissa. Olipa aika sumu näkyvyys 2m. Tytöillä vaikeuksia löytää boksiinsa hernerokkasumussa.
12.02.     Avmönträyksiä 4 kpl. Koko päivä laivalla, en uskaltanut lähteä treffeille, koska ahteriin jääminen peloitti. Ja niinpä klo 22 aikaan ulos Liverpolista.
13.02.     Matkalla Lontooseen. Chefi lähtee pois, tulisipa Kosonen tilalle.  QSO:t Helenan/OFVH opr. Nyberg bnd Helsinki fm Hull  ja Argon/OHAC  opr. Ekman bnd Sunderland fm Kotka.
14.02.     Klo 20 Lontoossa ja tarkemmin West India docassa.  Wilin kanssa Piccadillylle. Tapasimme jenkki Suonpään joka johdatti meidät yöklubiin jazzille.
15.02.     Kuuluisaan vahakabinettiin jossa “Hitleriä, Ganthia, Eisenhoweria. Metrolla suomal. merimieskirkkoon. Kirkosta aur pair tytön Ilmin  kaupungille.
16.02.     Ostoksilla.  Soitin Ilmille että tänään lähdetään ei tavata. Eipä pitkälle päästy stoppi sumun takia. Raimo K ystäväni viihtyi stadilla kokonaisen vrk:n.
17.02.     Paksu sumu peittää edelleen koko Lontoon ja osan mannerta. Ankkurissa Grevesendin seudulla.  QSO s.s.Vienti/opr. Kurssikaveri Keuramo sumussa takanamme bnd Emden , hupaisa tarinahetki.
18.02.     Edelleen olemme paikoillamme Gravesendissä. Nyt ei näe kuin 20m metriä. Kaikki liikenne Thamesilla pysähtynyt. s.s. Vienti eteni hieman.
20.02.     Vihdoinkin Antwerpenissä. Flushenissa kymmeniä laivoja odottaa sisäänpääsyä.
21.02.     Pääsimme satamaan.  Merimieskirkossa Italieleillä lehtiä katselemassa. Alvaresin(esp.) kanssa jalan ja taxilla kaupunkia kiertämässä.
23.02.     Saavuimme illalla Rotterdamiin jouduimme Vaalhaveniin odottamaan. Suomalaisia laivoja on useita täällä.
24.02.     Siftasimme Gatenrehtille, kapakat 100m päässä laivastamme. Kaunis kaupunki näyttää olevan. Katseltiin Chinatown elämää. Lossaus alkoi.
25-28      Gatenrecht, Merimieskirkko/pingistä ja Shiedam näitten päivien kohteita.  Kaupungin keskusta onkin ehkä Euroopan moderneinta aluetta.
04.03.     Avmönträyksiä Chefi, svarvari  ja  second mate.  Illalla Marinessa ja sitten G-rectillä. Tanssipaikassa tapasin  kipinä. Poijärven kierreltiin useissa paikoissa.
05.03.     Radioaseman tarkastus by Mr. Hanzon ja kaikki OK mikä huojennus.  Tänään tuli uudet miehet Lasse Chefi plus morsian. 3s styri Sointu fm Turku.
08.03.     Siftaus Antwerpeniin.  Elokuvissa, sitten “sputnikissa” loisto tanssipaikka Sitten menimme yöklubiin kalliita olivat juomat mutta olipa nastaa seuraakin.
10.03.     Klo 14 ulos Antwersista ja Kiinaa kohti keula. Milloinkahan nähdään taasen Eurooppa ja Suomi. ??
12.03.     Biscayalla sivutuuli, rullaa aika tavalla, rauhaton yö tipahteli lattialle kaikenlaista tavaraa.  QSO   m/t Nunnanlahti/OFXS   opr. Marjamäki bnd Black Sea
15.03.     Pass Oran. QSO Solny/OFYZ opr. Tolonen  QSO myös Ceres/SHLN  bnd Persian Gulf from Göteborg. opr. Friberg fm Mariehamn, ohitimme heidät tänään.
21.03.     Klo 0100 lähdimme Port Saidista kohti Suezia. Jatkuvaa päivistystä koko yön.  Vihdoin klo 16 olimme Suezissa  21 laivasta kuudentena.
22.03.     Merimiesohjelmassa:  Arctura tulipalossa Rotterdamissa. Boren autolautta vesille Oskarshamissa , 16 kts, 320 matkustajaa, pituus 100m.
24.03.     Lyhytaaltovastaanotin vialla, onnistunut putkenvaihto. Farencolta tieto lossausatamat Shanghai ja Hsinkang, ei siis eteläkiina jos ei sieltä lastia.
25.03.     Adenissa bunkraus ja sieltä ulos. Kuumuutta riittää. Suomen uutiset kuuluu kohtakaisesti.  13 lisäjunaa. 50000 henkeä Hesasta maalle pääsiäiseksi.
30.03.     Pääsiäishelle 30 astetta yölläkin. Uutiset kuuluivat vielä hyvin. Positio 75e 7n . Tuulikin lakannut harmiksemme. Ukkosta ilmassa.
01.04.     Pass Ceylon. Mieltä hivelee auton vienti saksasta kotia mennessä. n. 2000 DM Record, sietää miettiä asiaa.  QSO Hesaan. Hellettä, hellettä.
04.04.     Laivamme 3-vuotias. Kippari tarjosi mäkäräiset sen kunniaksi. Juhlaa jatkettiin kakkosen(Rami) synttärin kunniaksi. Yöllä pass Singapore. Valtava ukonilma leiskuntaa joka suunnalla vaikkei jyrinää kuulunutkaan. Vaikeuksia rad. liikenteessä. Olemme Kiinan merellä.
08.04.     Stuju vihdoin pyhässä tilassa, istuimme iltaa siellä Rami ja Wili mukana.  Isojen crew listojen kirjoitus. Föörissä etsimässä pohjantähteä.
09.04.     Siftaus Kiinan aikaan. Jenkkikone “Catalina” käväisi taasen katselemassa meitä Formossan eteläkärjen seudulla. 18vrk lämpö ei alle +25 yölläkään.
11.04.     Olipa viileä yö. Kova myrsky. Tuulee ja vettä sataa. Meren pinta oikein pöllyää vaahtopäistä. Odottelemme  Shanghaihin sisäänpääsyä ankkurissa.
13.04.     Klo 09 pääsimme kaijaan. Satama näyttää olevan aika iso. Norjalaisia laivoja paljon. m.s. Imatra lienee myöskin näillä seuduilla.  Päivällä kaupungilla ja klubilla- Ihmettelimme vanhojen kaunotarten jalkaterien kokoa, jotka oli aikoinaan metallikengissä kasvuajan ja kulkeminen on sen mukaista töpöttelyä.
14.04.     Illalla klubilla teejuhlat isäntien toimesta. Onpa baaritiskillä pituutta 36 metriä Yöllä oli kaikkien aikojen lähtö satamasta ,1/4 osa sakista täytyi raahata tarkastukseen täkille, sillä pellit kiinni. Kaikkien hyttien oli oltava auki kiinalaisten tarkastaessa, ettei ketään extra sakkia poistu maasta. Oli huvittavaa joskin kenkuttikin moinen meno. Meni toista tuntia ennenkuin kaikki oli paattitäkillä. Klo 3 päästiin vihdoin nukkumaan.  Ja klo 5 aikaan pääsimme irti kaijasta matka Hsinkangiin alkoi.
17.04.     Hsingangissa aamulla ja kaijaan heti. Pieni paikka näkyy olevan. Olisi vain 40 min. matka Tientsiniin ja 4h matka Pekingiin.
18.04.     Mr. Brennan kävi m.s. Raynoldsista (eng. laiva) kysymässä jos olisi haluja pelata futista heitä vastaan huomenna. Harjoittelimme itsemme kipeiksi klubilla hoideltiin haavoja.
19.04.     Suuri polkupallo-ottelu pelattiin, numerot meille siedettävät 22-6. Toisella puoliajalla lopahdimme kestävyyden puutteesta.  Alvarez potkittiin pelikyvyttömäksi. Olin joukkueemme kapteeni.
23.04.     Toinen matsi “Raynoldsia vastaan tappio 0-4.  Klubilla jatkot siellä svenkejä, engelsmanneja, norskeja ja chefi mm. Soilinsa kanssa. Sakut pyysivät matsia, mutta kyllä nämä matsit riitti.
25.04.     Olipa kovat kähinät klubilla. Engelsmannit esiintyivät  rockeineen ja balladeenein lavalla.  Meikäläiset taas  riitelivät ja selvittelivät välejään nyrkein ja painien. Katsoin viisaimmaksi poistua kehän ulkopuolelle, ennekuin miliisi tuli taltuttelemaan härmän häijyjä.
26.04.     Kuuntelin Suomen uutsiet. Sitten kippari kutsui klo 01 aikaan pienille napsuille salonkiin useampia henkiöitä. Lopetimme päivällä klo 12,30. Nukuin 2,5h päivällä.  Meno jatkui magnetofooni nauhoituksia. Vielä klubille myöhemmin syömään oluen kera. Enlannin pojat soitteli ja lauleli. Kumman hyvin tässä onkin jaksanut pyöriä ja hauskaa on ollut.
28.04.     Olipa kerrankin vauhtia tässä satamassa. Töiden teossa ukkoa oli kuin kusiaisia ja niin selvittiin merelle tavallisten seremonioiden jälkeen. Sanomia Hesaan,  mm äitienpäiväonnitteluja.
29.04.     Chinwangtaon ulkopuolella 12h. Tuli uudet orderit  ja niin lähdettiin Dairenia kohti. Useita sanomia(11) joista 5 kpl Helsinkiin/OFJ.   Päästiin heti kaijaan.
30.04.     Vappuaatto Dairenissa. Kaupungissa asukkaita yli miljoonan. Kadut ovat leveitä ja suoria. Paikka ollut ennen sotia venäläisten ja sitten japsien hallussa. Satama Kiinan suurimpia.
01.05.     Vappu Kiinassa ei unohdu koskaan.  Aamulla astelimme kuorma-autoon kamerat mukana paraatipaikalle. Ihmisiä kadunvarret mustanaan ja entä paraati itse, se oli fantastista. Tuskin sellaista paraatia maailmassa muualla tapaa. Paraatissa yli 200000 marssijaa ja kadun varsilla ainakin sama määrä. Rullassani kaikki 32 kuvaa tuli otettua.  Kaikki ammattikunnat marssivat omissa rivistöissään. Lyhdynkannattaja tyttöjäkin tuhatmäärin kauniissa puvuissaan, jätit , lohikäärmeet, setä Samulit ja kaikki muut. Söimme klubilla. Illalla ilotulitus karnivaalin  merkeissä, tuntui kuin olisi katsellut satukirjaa kaiken vyöryessä massana ohitsemme. Toivottavasti valokuvat onnistuvat, saisi nähdä niistä vielä täällä Dairenissa  koettuja hetkiä.
02.05.    Etha Rickmersin/DEOL kipinä kylässä. kävimme saunassa, kehui ensilöylyjään. Illalla sakujen laivassa, komea laiva 16 speed. ensi reissulla. Saksan paras rad.asema. OFJ:kin tuli kuin nurkan takaa.
03.05.    Täkkipuoli väliskottien laitossa. Illalla Ramin kanssa kiinalaisessa sirkuksessa, komeita esityksiä ja siroja naisia.  Alvarezin kanssa sairaalakeikalla 5h.
08.05.    “Ukko” kokopäivän kaljoissa. Holamsaari sai pullosta pääkuoreensa klubilla Karhun tarjoamana, Yö sairaalassa.  Wälläri uhkailee kotimaassa lakoilla, ellei ehtoihin suostuta.
11.05.    Kiinalaisia päivällisellä kipparin luona ja sitten omalla sakilla jatkot. Törinää niin että klo 4 seuduilla oli enää Soile, kippari ja minä pystyssä.
13.05.    Klo 21 lasti laivalla ja klo 03 lähtö. Kyllä siinä taas etsiskeltiin vakoilijoita ym.- niin että  meitä raivostutti, oli taasen kinuskien torveilun näyte.  No kotia päin ollaan menossa.
16.05.   Päivällä päälähetin savusi ja poksahteli, sain kuitenkin pari sanomaa menemään puoliteholla. Yritin OFJ/Helsinki täysillä, kova paukahdus ja väläys. Putkivaihto ei auttanut. Olemme Formossan sivulla.
17.05.   (Helluntai) Vian etsintää jatkettu ja tulos positiivinen. Olin vaihtanut sulakkeen joka paloi heti uudestaan, vaikka näytti ehjältä. Mikä helpotus.  Luzorin reitillä. Ukonilma.
22.05.   Singaporessa, bunkraus kaupunkia vastapäätä. Lämmintä +40.  QSO OFJ:hin  22mc grk 4.  Ostin leikkikaluja jotka täällä halpoja. Ulos Singaporesta illalla.
24.05.   Pass Sumatran viimeiset  trooppiset saaret. (Voisi olla kiva asua) Pasaatituulet miellyttävät.  John F Dulles kuoli tänään. Samoin Seppo Keinänen ajoi nurin Vaasassa ja selvää tuli.
27.05.   Tapasin Ragni Paulinin opr, Sihvo bnd Jugoslaw fm Rangoon. Kiva rupatteluhetki. Saamme heidät kiinni 1-2 vrk sisällä. Juttelin myös vanhan tutun kokin Heikin kanssa joka oli jäänyt ahteriin Jaavalla ja viikon putkareissun jälkeen sai laivan kiinni Rangonissa.  Samanlainen kiva humu kuin ennekin. Monsuuni aika leppoisa. Tutkiskelin tähtitaivasta. Raportti Hesaan.
31.05.   Positio 60e. Afrikan ranta tulee näkyviin. Uutiset kuuluivat hyvin Suomesta. Tuuleepa kerrankin hyttiin mukavasti.  Olli Mäki EM-nyrkkeilyssä voitti Bulgarialaisen.  Pientä rullausta.
02.06.   Olipa helle yö yli +30. Päivällä+40. Käväisimpä saunassakin.  Pass Aden .  Useita sanomia. Otamme lastia Alexandriasta Glasgowiin ja Rotterdamiin.
06.06.   Suezilla ja pääsimme lähtemään convairin jälkipäässä. Tavallinen 2h stoppi Bitterlakella. 20 hengen mukana uimassa tosi suolaisessa vedessä. Kanavan rannalla pari neitokaista uimapuvuissa huusivat “ terveisiä Suomeen” keitä lienevät olleen.  Port Saidissa myöhään illalla.
07.06.   Kaijassa kiinni ja se tavanomainen messu ja riitely arabien kanssa alkoi. New building on myyty Englantiin kerrottiin Rettingin uutisissa. Illalla Ruotsin instituutissa lehtiä lukemassa.
08.06.   Kiertomatka. Aloitimme Farukin talvipalatsista olipa siellä huoneita kymmenittäin, marmoria, kultaa jne.  Sitten katacombeille 2300-2500 vuoden takaa swinskejä, temppeli ja hautakammioita.
09.06.   Minulta vietiin 2 kartsaa tupakkaa. milloinkahan sitä oppii??  Uimarannalla konemestarin kanssa.  Merim. instituutissa. Lasti mukavasti laivaa ja puoleltaöin pääsimme  lähtemään kohti  Glasgowia.
12.06.   Pass Cape Bonn. QSO Ragnyyn/OFTH  bnd Finland. opr. Ahlqvist Marienhaminasta. Vastatuuli pientä keinuntaa.
13.06.   Niin vuosi sitten lähdin kotoa ja sieltä oltu pois koko aika.  2 matkaa US gulfille ja 2 Kiinaan useine satamineen vuoden saalis.  pass Gibraltar.
17.06-   Puhelin epäkunnossa, kuitenkin puh. “Angelan” kanssa bnd Trieste. Useita sanomia. Tapasin “Atlantan” bnd Et-Amerikkaan  opr vanha kunnon Kormano kiva tarinoida puheella ja sähkötyksellä.
18.06.   Glasgowissa. Onpas valoisaa, eikä ihme olemme pohjoisessa ja juhannusaika. Täällä rakenteilla kymmeniä laivoja. Täällä myös rakennettu Queen Mary ja Queen Elisabeth aikoinaan.
20.06.   Juhannuspäivä. Shiftaus vanhan elevaattorin alle.  Eilen tavattiin kivat tytöt elokuvista tullessa  Mary ja Riina  myös tänään tavattiin ja jatkettiin yhdessäoloa. Locarnossa tanssimassa.
21.06.   Kaunis aurinkoinen päivä. Uimassa poolissa ja sitten ajoimme bussilla Helensburgiin (Loch hirviön järven rannalla)  jossa tapasimme tytöt.
30.06.   Edelleen Glasgowissa.  Iltapäivällä Ämmälältä katkesi isovarvas, tulkkina mukana sairaalassa. Hän jäi sinne. Shiftasimme  tois puol jokkee.
03.07.   Happy birthday, niin synttärit tänään. Kuoron herätys by Wili, Raimo ja Aulis. Otimme Skottilaista iltapäivällä ja sitten tanssimaan Locarnoon tyttöjen kanssa.
06.07.   Hospitsissa kaveria katsomassa.  Illalla lähtökahveilla  tyttöjen kanssa. ja klo 22 lähdimme kohti Liverpoolia.
08.07.   Liverpool Birkenheadin puolella. Illalla merimieskirkossa lehtien lukua. Juttelin Poseidonin kipparin kanssa.
13.07.   Kirjalliset rästit OK. Ensin merimieskirkossa, sitten Reecensissä jossa tapailimme tuttuja edelliseltä reissulta.  Lili & Co. saattelivat meidän undetgraundille.
18.07.   Ulos Liverpoolista. Sateinen ilma. Lähipäivinä käyty tansseissa tapailtu tyttöjä.  Sellaista se merimiehen elämä.
20.07.   Rotterdamissa aamulla ja miines muualle kuin Gatenrectille entiseen paikkaan. Voi olla taasen aika messut. Merimieskirkossa ja kaduilla kävelyjä.
21.07.   Ulosmaksujen päivä, onpa ollut hommia. Kippari makaa sairaalassa sappikivien tähden, luultavasti leikkaus lähiaikoina. Elokuvissa/Saluunoita.
23.07.   7 ulosmaksua eilen. Tänään uusi remmi tuli laivalle. Seuraajani nimeltä Ojala H. ollut aikaisemmin “Rissassa” Kaupungille yhdessä “Habanera” baari. Laivalle klo 3 seuduilla.
24.07.   Kaikki asiat selviksi seuraajalleni. Illalla vielä kipparia tervehtimässä sairaalassa, hänet oli jo leikattu.  Illalla vielä muutama kierros kaupungilla ja huomenna alkaa kotimatka.
25.07.   Matka kotiin alkoi Rotterdam North rautatieasemalta, yö päivävaunussa molemmissa kainalossa Hollannittaret.
26.07.   Tukholmassa 26h junamatkan jälkeen. Illalla Wellamolla  Turkuun.
27.07.   Turussa olimme kovilla tullin kanssa. Ilman tullia selvisimme. Boren konttorissa  asioiden selvittely myös. Niin sakkimme hajosi reilun vuoden yhdessäolon jälkeen.  Jatkoin junalla kakkosen kanssa Hesaan.  Illalla Hesasta koneella Joensuuhun.  Olipa kiva tulla kotiin ja  suviseen Suomeen.