You are here

S/S LILY - KARIKKOJEN LILJA

JariSavolainen's picture

OUSE HOPPER NO.1

Vuonna 1885 englantilaisen William Dobson and Co:n Low Walkerin telakalta Tyne-joen varrella valmistui pohjaluukkuproomu
joka sai nimekseen OUSE HOPPER No.1. Telakkanumerolla 10 tämä höyrykoneella varustettu, 48 metriä pitkä 518 bruttorekisteritonnin alus oli ensimmäinen kaikkiaan kuuden Ouse Hopper proomun sarjasta. Ne oli tilannut AIRE & CALDER NAVIGATION CO., Goole. Sarjan kaksi viimeistä proomua olivat mitoiltaan edeltäjiään pienempiä. A&CN tilasi proomut Goolen ohi virtaavan Ouse-joen alajuoksun vesiväylien kunnostus- ja parannustöihin.

Vuonna 1900 Ouse Hopper ykkösen osti lontoolainen SIR JOHN JACKSON LTD. Samalla yhtiö osti myös Ouse Hopper numero kakkosen. Sir John urakoi mm. laajoja vesiväylä- ja satamaprojekteja Englannissa ja ulkomailla.

KATHLEEN LILY

1917 proomu muutettiin rahtilaivaksi. Se sai nimekseen KATHLEEN LILY, omistajana BARGATE STEAM SHIPPING COMPANY,  Grimsby. Managerina toimi Frederick A. Hobbs. Rahtilaivana aluksen kuollut paino oli 650 tonnia.

Varustamon edellinen Kathleen Lily oli tuhoutunut 29.03.1917 ajettuaan saksalaisen sukellusveneen UC31 laskemaan miinaan. Turma sattui Pohjanmerellä Yorkshiren rannikolla lähellä Robin Hood's Bayta. Alus oli tuolloin hiililastissa matkalla Ranskaan. Surmansa saivat päällikkö, konemestari ja lämmittäjä. Uponnut laiva oli suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin tilalle hankittu.

Bargate SS Co. omisti toimintansa aikana yllä mainittujen lisäksi ainakin kaksi muuta pientä laivaa, SCARTHO ja NANSET. Viimeksimainittu päätyi 1930-luvulla ahvenanmaalaisen Carl Helinin omistukseen nimellä INGEBORG.

Rahtilaivaksi muutettu Kathleen Lily liikennöi myös Itämerellä. Lokaluussa 1921 se oli käväissyt mm. Raumalla ja Porissa. Joulukuussa 1921 se lastasi Danzigissa noin 500 tonnia eli noin 1700 tynnyriä öljyjalosteita, bensiiniä ja petrolia Helsinkiin. Se saapui 13. joulukuuta varhain aanulla Äransgrund-majakkalaivan luo pyytäen luotsia Helsinkiin. Luotsia ei tuolloin ollut saatavilla, mutta paikalle osunut luotsialus KURS pyysi laivaa seuraamaan itseään Harmajan luo, josta luotsi saataisiin. Harmajan luona Kurs antoi Kathleen Lilylle pysähtymismerkkejä, jotka se kuittasikin. Jostain syystä se jatkoi kuitenkin matkaansa ohittaen Kursin ja törmäsi Harmajan karikoihin. Luotsialus pelasti laivan 12-henkisen miehistön.Osa kannella olleista tynnyreistä putosi törmäyksessä mereen.

Pelastusyhtiö Neptun sai tehtäväkseen lastin purkamisen ja laivan irrottamisen karilta. Talven mittaan lasti saatiin kuljetettua maihin, mutta matala vesi ja huonot sääolot estivät laivan irrotuksen, vaikka yrityksiä tehtiin useita.

Alkuvuodesta 1922 päivälehdissä oli Helsingin Tullikamarin ilmoituksia julkisista huutokaupoista, joissa myytiin laivasta pelastettuja bensiini- ja petroolitynnyreitä. Lopulta Neptunin ponnistelut tuottivat tulosta ja yhtiön alukset ASSISTANS ja HERO toivat Kathleen Lilyn Helsinkiin 21. toukokuuta 1922.

Hietalahden telakalla tutkittiin aluksen vauriot. Alustavasti arvioitiin, että kylki- ja pohjaplootuja pitäisi uusia ainakin puolisensataa. Rungon sisäisissä tukirakenteissa oli myös vaurioita. Ja kuukaudet ankaran sään armoilla olivat aiheuttaneet vahinkoa siellä sun täällä.

Kesäkuussa sanomalehdissä oli ilmoituksia, joissa Lars Krogius & Co kauppasi alusta haaksirikkoutuneessa kunnossa. Halukkaita ostajia ei ilmeisesti löytynyt, koska 17. heinäkuuta pidettiin julkinen huutokauppa, jonka kohteena oli Kathleen Lily. Yhtään tarjousta ei tehty. Vuoden 1922 loppupuolella aluksen kerrotaan olleen Hietalahdessa slipillä, eikä mitään korjaustöitä ollut meneillään.

Ilmeisesti pian tämän jälkeen eri tahot pääsivät sopimukseen ja telakka otti riskin. Laiva siirtyi Hietalahden Telakan omistukseen ja sitä alettiin korjata. Myöhemmin telakka myönsi että aluksen korjaus oli raskaasti tappiollinen liiketoimi.

LILY

Korjatun aluksen osti toukokuussa 1924 REDERIAKTIEBOLAGET LILY ja se sai nimen LILY. Varustamon oli juuri tätä ostoa varten perustanut merikapteeni Gustaf Mickelsson. Hän oli aiemmin toiminut päällikkönä ALBERT KASIMIR-laivassa jonka omistajavarustamon REDERIBOLAGET START, pienosakas hän myös oli. LILYn hoitovarustamona toimi AB NIELSEN & THORDEN OY, joka alkuvuodesta 1924 oli ottanut hoitaakseen myös Albert Kasimirin rahtaustoiminnan.

Rederiaktiebolaget Lilyn toimitusjohtajaksi tuli Henry Nielsen vuonna 1925 ja varustamo siirtyi sittemmin hänen omistukseensa. Vuonna 1926 yhtiön nimiin ostettiin höyrylaiva DELAWARE ja seuraavana vuonna varustamon nimi muutettiin ja siitä tuli AB HELSINGFORS STEAMSHIP CO LTD.

Michelssonin päälliköimänä Lily ajeli rahteja pääasiassa Itämeren satamien välillä. Joulukuun puolivälissä 1925 oli kuljetettu hiililasti Danzigista Tanskaan. Palattuaan tyhjänä Danzigiin Lily lastasi noin 650 tonnia säkitettyä sokeria Helsinkiin. Sunnuntaina, 20. joulukuuta alus lähti satamasta matkalle kohti Helsinkiä päällikkönään Michelsson. Maanantain kuluessa sää huononi. Lumisade rajoitti näkyvyyttä ja voimakas kaakkoistuuli puski alusta ilmeisesti odotettua enemmän länteen. Illalla havaittiin joitain valoja lännenpuolella ja pian tämän jälkeen alus karahti kiville Gårdbyn lähellä Öölannin itärannikolla.

Seuraavana aamuna osa miehistöstä lähetettiin maihin. Neptunin pelastusalus Poseidon tarjosi apuaan, mutta päällikkö Michelsson kieltäytyi avusta. Hän elätteli toivoa, että Lily saataisiin irti kivikosta omin voimin. Sokerisäkkejä paiskottiin mereen laivan keventämiseksi, mutta sitten todettiin pohjan olevan puhki. Nyt kelpasi Neptunin ja Poseidonin apu.

Huhujen mukaan laivalla oli myös muutama sata litraa pirtua. Tämä ei ilmeisesti ollut virallista lastia, vaan ehkäpä tarkoitettu joulujuomaksi Suomeen, jossa kieltolaki kuivatti kurkkuja. Ruotsalaisen uutisraportin mukaan 25. joulukuuta Tukholmaan saapui yhdeksän Lilyn miehistön jäsentä matkallaan koti-Suomeen. Heidät oli nimetty seuraavasti: toinen konemestari Alenius Riihimäeltä, matruusit Blomqvist Turusta, Lehtinen Hangosta, Kiipi Saarenmaalta, Holmberg Turusta, Kostiainen Viipurista ja Noro Helsingistä. Mukana olivat myös naispuoliset kokki Nyholm Tampereelta ja messityttö Melander Helsingistä. Laivalle jäivät vielä Michelssonin liäksi perämies Ingelsson, ensimmäinen mestari Jansson, lämmittäjä Johansson ja poosu Lindgren.

Lilyn pohjassa olevia reikiä tukittiin väliaikaisesti ja Poseidon saikin vedettyä sen pois kiviltä sunnuntaina 27. joulukuuta. Alusta alettiin hinata kohti telakkaa Oskarshamnissa. Seuraavana päivänä oli hinaus saapumassa Öölannin Högbyn majakan paikkeille kun Lily yhtäkkiä alkoi täyttyä vedestä. Väliaikaiset paikkaukset olivat pettäneet. Laivalla ollut henkilöstö hyppäsi pelastusveneeseen ja Lily upposi tuota pikaa noin 30 metrin syvyyteen. Jossain vakuutus-alan kirjoituksessa jälkeenpäin aprikoitiin oliko tilapäinen paikkaus ollut liian tilapäinen. Lopputuloksesta päätellen näin oli, mutta kuten kirjoituksessa todettiin, ei pelastusyhtiö ollut korvausvelvollinen jos hinattava ruuhi uppoaa. Lily oli vakuutettu Suomessa 1 miljoonasta markasta, lastin oli vakuuttanut ulkomainen vakuutusyhtiö.

Laivalla olleen pirtun kohtalosta ei ole tietoa, luulisin että se pelastettiin maihin karilleajon jälkeen tärkeysasteella Suuri.

Hylky on sittemmin paikallistettu ja siellä käy usein urheilusukeltajia.  Sukelluspiireissä laivan nimeksi usein erheellisesti mainitaan S/S LILLY. Hylky on paikalla käyneiden mukaan melko hyvin säilynyt ja on oikein päin eli pohja alaspäin. Ohessa Torleif Nilssonin piirtämä kuva Lilystä meren pohjassa.

 Jari Savolainen

Lähteet:
digi.kansalliskirjasto.fi
tynebuiltships.co.uk
porssitieto.fi

Brief English summary:

LILY OF THE ROCKS

English steamer KATHLEEN LILY was built 1885 in England as a hopper barge OUSE HOPPER NO.1. In 1917 it was converted into a cargo ship. After conversion it was rated 650 dwt and measured about 48/9/3.5 meters. At the time of wrecking it was owned by Bargate Steam Shipping Co in Grimsby.

In the morning of December 13, 1921 KATHLEEN LILY arrived Äransgrund lighship outside Helsinki. The steamer was enroute Danzig to Helsinki with cargo of about 500 tons (1700 drums) of various oil products. Kathleen Lily asked for pilot but there was none available at that moment. Pilotship KURS happened to be in the area and she asked the English steamer to follow her to Harmaja lighthouse to pick up the pilot.

On arrival Harmaja, Kurs signalled Kathleen Lily to stop. Stopping signal was acknowledged but for some reason Kathleen Lily continued, passing Kurs and soon struck the eastern rocks of Harmaja. The Kurs rescued her crew.

During the spring of 1922 Finnish Customs had few public auctions, selling several hundreds of salvaged fuel and oil drums from Kathleen Lily. After many attempts to refloat the wrecked vessel near Harmaja, salvage company Neptun finally made it in May 1922. The steamer was towed to Helsinki on 21st of May by salvage vessels Assistans and Hero. About a month later, in June, the ship was offered for sale in some Finnish newspapers in "as is" condition by company Lars Krogius & Co OY. On 17 July 1922 a public auction for selling the vessel was held, but no bids were given. In the end of 1922 Kathleen Lily was reported to lay untouched at the slip of Sandvikens Skeppsdocka, waiting for decisions from insurers. Apparently at some stage later the shipyard decided to take the risk to purchase and repair the ship hoping for profit.  Anyway, the project was highly unprofitable. When the ship had arrived the dockyard in May, it had been taken to a slip and preliminary check was done. Estimated some 60 plates were to be renewed, bottom structures had damages and half a year in the harsh winter weather had made damages here and there. After rebuilding, the vessel's tonnage and measures remained roughly the
same as before wreckage.

In May 1924 sea captain Gustaf Michelsson established company
Rederiaktiebolaget Lily. The company purchased the rebuilt ship and named her LILY. Managers were Nielsen & Thorden.
Mickelsson had earlier sailed as a master of SS ALBERT KASIMIR of
Rederiaktiebolaget Start and owned some shares of the company. The Lily sailed almost exclusively between various Baltic ports.

Mid-December 1925 Lily had carried a cargo of coal from Danzig to
Denmark. It returned empty to Danzig and loaded a full cargo, 650 tons bagged sugar. On Sunday,
20th December Lily left port heading towards Helsinki under the command of captain Michelsson.
During Monday the weather got worse with strong SE winds and snowfall made visibility poor. Apparently the strong wind pushed the vessel more than expected to
westerly direction. In the evening some light was observed from land and
soon after that Lily went aground near Gårdby on the eastern coast of Öland Island,
Sweden.

 

The following day part of the crew was sent ashore. Neptun's salvage boat Poseidon offered
to help but captain Mickelsson refused to accept it, as he still thought he could get vessel
afloat by own engines. The crew tried to lighten the ship by throwing few hundred sugar bags
overboard but  that didn't help to get the ship afloat. The damages were bad and holds
flooding, so Mickelsson had to ask Poseidon to help.

 

There were rumours that Lily had onboard also hundreds of liters of spirit. Apparently "unofficial cargo" which was meant for thirsty folks at home. Finland those years had strict prohibition of alcohol.

25 December nine crew members of Lily, seven men and two women, arrived Stockholm on their way back home to Finland. Onboard Lily stayed captain Michelsson, deck officer Ingelsson, first engineer Jansson, stoker Johansson and boatswain Lindgren. The holes were temporarily patched and Poseidon managed to float the ship on Sunday, 27th December. Lily was in tow of Poseidon to shipyard at Oskarshamn the next day when suddenly her holds started flooding. Personnel onboard Lily jumped to lifeboat and was picked up by Poseidon. Tow was cut and Lily sank southeast of Högby lighthouse, Öland. Lily was insured in Finland for one million marks and the sugar cargo was insured elsewhere.

Drawing of the wreck courtesy and copyright Torleif Nilsson, Sweden

Katso LILY kuvia

 

UVM-Undervattensmagasinet 4/1995, text/photos courtesy/copyright Torleif Nilsson

 

 

Forums: