m/s Polar Viking part Three

Lähettänyt ArmasAallontie

                                 

                                       No niin,aluksi kiitos Jari tiedoista,on vähän turhauttavaa ja sekaista tämä kirjoittelu ulkomuistista 40-vuoden takaisista asioista mutta kun ei ole muistiinpanoja.Itse laivasta vielä sen verran että se vaihtoi ahkerasti omistajaa viimeinen varma kauppa on tehty vuonna 92,sitten tulee pitkä kausi ilman merkintöjä mutta vuodelta 2013 löytyy merkintä:Ännu i trafik? tuntuu epätodennäköiseltä.

                                           Jatketaan eletyllä elämälä.Tokioon saavuttuamme toteutui spanjakkien ja vähän kipparinkin toive:Norjalainen ensimmäinen mestari sai Havaijin tapauksen varjolla lemput ja ruotsalainen täkkikakkonen sairasulosmaksun.En oikein käsittänyt kipparin ja espanjalaisten intoa päästä näistä eroon,ehkä he tunsivat olonsa varmemmaksi ilman näitä skandinaavisia "trouble makereja".Kipparin hyvän olon tunne oli kuitenkin lyhytaikainen sillä laivaan tuli uusi uhkaaja,hän oli ruotsalainen naispuolinen lähetystöneuvos Ruotsin suurlähetystöstä,Polar Viking oli saanut pohjakosketuksen Tanskan salmissa,vauriot oli tarkastettu ja havaittu vähäisiksi mutta meriselitystä ei ollut annettu.Tämän naisen toimialaa oli mm. merenkulku asiat ja hän oli saanut asian käsiteltäväkseen,hän ei tyytynytkään pelkän haverin hoitamiseen vaan oli alkanut kaivella kipparin taustoja eikä siinä tarvinnut ruudinkeksiää ennenkuin arvasi faktat.Minut oli käsketty salonkiin kertomaan mitä tiesin mutta haveri oli tapahtunut ennen minun tuloani enkä minä tiennyt mitään haverista enkä päällikön kansalaisuudesta,viivyttelin lähtöäni sillä tilanne alkoi kehittyä kiristyneeksi.Kippari sai elämänsä haukut falskiudesta ja alkoi lämmetä itsekin ja lopputulos oli molemminpuolinen karjunta jossa adjektiiveja ei pahemmin säästelty,minä jätin tässä vaiheessa salongin mutta tämä naarasleijona tuli vielä juttusille kysellen minun ajatuksiani,en viitsinyt kertoa miltä minusta todella tuntui,viittasin vain miehistöluetteloon ja pyysin vetämään omat johtopäätökset.Hän huomasi itsekin että sen sotkun selvittäminen oli liian suuri urakka siinähän olisi pitänyt vaihtaa melkein koko päällystö,kipparin kansalaisuutta hän ei helposti pystynyt kumoamaan,tulimme kyllä siihen tulokseen että kirveellä olisi töitä.Kipparilta meni viikkoja ennenkuin hän sai mielenrauhansa takaisin,oli se niin rankka kasvojen menetys,vaikka tiesihän sen vanha erkkikin että hän puliveivasi tässä asiassa.

                                    Purkaus jatkui pikkuhiljaa vastaanottajalla oli pulaa jäädytystilasta,ja meillä täkkikakkosen kanssa aikaa vähän puhaltaa hän oli jo vanhempi mies eikä enää tuntenut vetoa maihin,joten hän kehotti minua ottamaan rennosti eikä huolestua lossaukseksesta. Minä tutustuin Tokion yöelämään,mutta tyydyin sitten pariin ekskursio-matkaan Yokohamaan joka oli ennestään tuttu kaupunki.Tokion saunoihin tutustuin muutaman kerran,niistä ehkä eksoottisin oli yksi jossa lauteita vastapäätä oli lasiseinä jonka takana oli televisioita joita voi katsella noin 60-asteen lämmössä.

                              Lasti tuli aikanaan purettua ja uudeksi lastauspaikaksi ilmoitettiin Koror,Palau Islans,joten tapaamme siellä.

 

Eräiden tietojen mukaan ajettu kesällä 2006 romuttamolle Aliaga, Turkki, nimenä tuolloin MATEUS K.