You are here

luevieraskirjaa


11.04.2011 -- 00:47 Messi - email - www
Ihanat sivut! Seilasin yhtäkyytiä 5kk.Pokkisen matkassa mm. sillä reisulla, kun mm.suurilla järvillä Kanadassa
edessä oleva silta romahti ja Pokinen oli jumissa järvillä kaksi viikoa. Sen viiveen seurauksena Atlantin pohjoisen reitin ylitys oli tuskaa talvella, -laiva kuin pähkinä aalloilla, kaikki luukut suljettu ja kannelle ei asiaa koska aallot löi yli.Yksi päivä eteen ja kaksi taakse :) myrskyssä.Kotiin silti päästiin.
05.04.2011 -- 15:03 Timo Sylvänne - email - www
Historia-lehti (ei Tieteenkuvalehden historia-lehti) huhtikuun numerossa kertoo lukijoilleen merenkulkijoitten talkoosta kerätä villin linja laivojen tietoja Äänimeren sivuille ja dokumentoida elämänmenoa laivoilla.
01.04.2011 -- 12:11 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeri-sivustolla oli maaliskuun aikana 11476 käyntiä. Eniten käyntejä Suomesta, eli fi-tunnuksen osoitteista. Seuraavana com - ja net-tunnukset sekä osoitteet joita ei ole saatu selville. Muita vierailijoitten maatunnuksia ovat Australia, Ruotsi, Viro, Alankomaat, UK ja Tsekki
22.03.2011 -- 13:13 Matti Salo - email - www
Lukiessani näitä sivuja,tulee muutama "laivasto vierailu Sydneyyn" mieleen.Itse olin vain muutaman vuoden nuoruudessani merillä ja sitten,vielä nuorena miehenälähdin Australiaan.Asetuin asumaan Sydneyyn.Täällä kävi 70:ntä luvulla suomalasia merimiehiä.Silloin nimittäin täällä kävi muutama suomalainen laiva.En enää muista laivojen nimiä.Mutta pari tapauusta jäi kuitenkin mieleen.Sillä suomalaisten klubilla väänsin kerran kättä, seisoimme molemmat baaritiskin vieressä,erään hoikan,mimua hieman pidemmän kaverin kanssa.Siitä ei voittajaa löytynyt,mutta kaveri tuumasi minulle,että vahva olet.No,ei ollut hän sen heikompi.
Yhden laivan muistan, se oli joko Eckerö tai Deckerö.Vietiin siitä laivasta pari kolme kaveria autokilpailuja katsomaan. Yhden heistä kommentti oli,ei ollut hyvät ajot,kun ei bemari(BMW)pärjännyt.
Kävi täällä joku FÅA:nkin laiva ja joku pieni laiva,en enää muista,minkä varustamon tämä oli.Ainakin yksi näistä laivoista lastasi kolia.Silloinen kolin lastauspaikka oli aivan lähellä tätä klubia.Toinen laivan paikka,jonka muistan,oli lähellä Sydneyn Harbor Bridgeä.
Nyt ei ole enää yhtään satama paikkaa lähelläkään keskustaa.Kaikki ovat lopetetut ja muutettu kauemmas.Ranta alueille rakennetaan,jotta rakentajat ja hallitus saavat suuressa ahneudessaan paljon rahaa. Sydney ei ole enää sama,kun sillä ei ole tämä working harbor kaupungin sydämessä.Voimme vain haikeina todeta,että menneet ajat eivät enää palaa.
21.03.2011 -- 11:05 kiitos kommenteista - email - www
Jouni joo, FINNBUILDER kuvia on jo semmoinen määrä, jotta tehdään siitä oma albuminsa Finnlinesin alle ja siirretään muisteluksetkin sinne.
Ruoveden Ykälle kiitokset hyvästä avauksesta. Tuo kipinöitten hautaaminen on jäänyt aika vähille muisteluille, mitä mielellään petraisi. Jos aikaa jostain löytyy, laita viesti niin teemme Sinulle käyttäjätunnuksen uusia tarinoita varten. Uusia foorumeitakin tehdään tarpeen mukaan.
19.03.2011 -- 20:29 Jyrki Kellomaki - email - www
Tervehdys jos joku tuntee! (Pietro?) ja tietysti muillekin osallistujille.

Kiitos erinomaisesta puuhastuksesta, hyvaa jalkea ja mukavaa tuttua kuvausta kaikn puolin, tallaista nostalgiaa jaksaa maistalla: Luin kaikki merimiesjutut lapi kertaistumalla vaikka jo vasytti. Mina olen naita 80-luvun vahan muka-merimiehia, vikaeeraavana kipinana yksi paperilasti Vera'an Finnoceaniksella '81, jutun voisi tehda. (Suomen kauppalaivaston tonnisto oli suurimmillaan heinakuussa 1981, jolloin monstrasin Kotkassa paalle.)
Ja sitten maihin, merielktroniikkahommiin, LHK Electronics/H:ki ja Nauti-Electronics/Vasa. Poeoern-outin jalkeen takaisin merille, keikkakipinaksi Esso Finlandiaan, jonne oli n. vuonna '84 siilautunut aikanaan viidessa Esson kalikassa seilannut komppanian kerma. Lisataan siihen ulkomaille Ruotsiin lahdot ja ulosviennista koppa kaljaa messin turkille ja ei muuta haastattelemaan etta muistatteko taas kun olitte kerran Aleksandriassa...Jutun ja toisenkin voisi tehda.
En ymmartanyt nauhoittaa tarinoita, kuuntelin vain ja nousin ketterana tarjoamaan kertojille aina uutta tuttia. TV sai olla nurkassa. Marjapussiakin pelattiin, uskomatonta vuonna 1984. Sitten sai laiva dispanssin ja laiton aseman (OINS) kiinni ja asensin selkku-veehooaffat ja SSBn laturin prygalle. Tein sitten keikan Nesteen Igloo Norsella Persian lahdelle, kuuntelin Suomen uutisista ettei suomalaisia laivoja siella ole yhtaan. Sodanvaaran lisaa jai kateen SMK420, jos muistan oikein. Yot oltiin Saudikustilla, pimennysverhot ikkunoissa, radiohiljaisuus, paitti Std A. Japsien LNG lasti Bintuluun ja ulosmaksu Rayongissa, jain kymmeneksi paivaksi ja vuokrasin seiskapuolikkaan Kawan ja ajelin ja morjestelin Thaimaan mahoutteja elefanttiensa niskoissa ja poltin nahkani todella pahoin; ajoviima petti viileydellaan. Tarpeeksi olisi tassakin juttuaihetta. How is Soomi-poika to-dee?
Syksylla sitten siirryin sahkariksi Esso Finladiaan. Merimiesunioni nikotteli ensin etta ei sita niin voi vain ruveta sahkomieheksi. Sisuunnuin paragonille puhelimessa oikein kunnolla ja annoin paivan aikaa loytaa yksikin virallinen syy etta ei ja niin soitin huomesi ja sanoin tulevani hakemaan jasenkirjani Punaisen Torin laidalta. Ja niin tein. Pari kundia oli MUn toimiston rappusten alla, ulkona oli pakkasta. He availivat siina Nordstorm -pulloa. Kysyivat josko otan huikat ja menin tietysti ja otin. Hienoa oli olla proletaari: ...fraternitee...
Kunnes STCW vaati oikien sahkarin kirjaa 1995 alusta. Mina lahdin Jarvenpaahan a.o. kurssille. Mutta kylma oli asentaa sahkoletkuja harjoitustyona pakkasessa ja Tuija -veli kirjoitti Karibialta etta pukkaisi kipinan jobia. Sain viisumin klo 0910, lento oli 1300. Laiva oli tehty 1954 Glasgow'ssa. Niitaten. Ja mina huomasin seilanneeni vain viisi vuotta vanhoissa ennen sita. Ruostetta oli ja tiikkilankut ahteritakilla olivat kuluneet pyoreiksi. Pitanee kirjoittaa juttu.
Jatkoin kipinana. Se oli Effoan (EffJohnin) laiva, Caribe I.
Viela sain kunnian olla 'Wiimeinen suomalainen Effoan vanhoissa hoyrylaivoissa, vuosi oli 1992. Miten niin? Kuinka se on mahdollista? No, taytyy kai kirjoittaa. Mutta alta viikon olin ykkoskipinana, San Diegosta Vancouveriiin telakelle. Filippiino kakkonen istui 14h per paiva ja mina kaksi, oli niin paljon elektroniikkatoita. Mutta nimi on radiopaivakirjassa, Panaman radiocerttikin nailta vuosilta on viela jossakin. Viimeinen sahkottajajopi oli 1994 kaukoidassa, Spore-Tanjung Priok -valia ajettiin kiinalaisia uhkapelureita kuskaten, MS 'Nautican' Effjohnin lainoja sekin. Niilla pelureilla karysi aina Garam -savuke keulilla, Punanen Nortti ei ole siihen verrattuna mitaan ja aina niilla oli mukana nuken oloisia kaunottaria liuta, hameen halkiota ei maalaispoika uskonut niin korkealle voitavan neuloakaan. Rykivat he kovin kuuluvasti ja antoivat tulla toisiotupakoitsijan limpit aika huolettomasti sylkykuppeihin, se avitti kupeiden polttoa jotenkin.
Saunareissut jaivat minulta vahiin, tuntivuokratyttoset oli laitettu saunottajiksi. Palohalytys tuli joka ilta pyhatoksi laitetusta kasinoin sivukomerosta, jossa kynttilameri ja suitsukkeet savusivat pelurien toivojen tulkkeina.

Merimiesurani lopetin Norkien 'Norwegian Dynasty'ssa, olin sahkomestarina kahdelle norski 'triggre'lle ja kahdelle filippiinosahkarille. Vahan tuli siina rasismi esiin, hyvin olising voinut ajaa osastoa vain niiden kahden filippinon kanssa. Kakkosnorskin laiton ostamaan turvakenkia joka satamassa kunnes hanta ei enaa juuri nakynyt kaskynjaolla. Ajoi sentaan standbyt joka kolmas yo.
Nyt on ollut tama oma reppufirma konkurssin partaalla jo pitkasti toistakymmenta vuotta. Aikaa ei juuri ole muiteloihin.
Tamahan jo kay merimiesjutusta, loytyisipa vain aikaa laittaa nama oikeille sivulle.
Kauppalaivoista on sanottava sellainen huomio etta kirjoittamattomia saantoja oli (on?) uskomaton maara ja moni laivan paalla ollut ei koskaan pysty selvittamaan niita sellaiselle joka ei ole sita itse kokenut. lahinna muistan sita, sanotaan nyt 'hienotunteisuutta, joka tarkoitti sita etta jos ei oikein jonkun kanssa synkannut, niin eipa sita naamaa sitten paljon joutunut nakemaankaan. Tama tuntuu uskomattomalta niin pienessa joukossa, mutta oli joka kerta tosi. Toisin painkin se toimi, jos synkkasi, niin meni kanssakayminen sitten tosi hyvin!
Olen seilannut kai niin vahan etta sikali kai aiheesta kirjoitan, muille kuin osa-aikamerimeihelle tama ei ole mikaan uutinen mutta tosi on etta pasaseerilaivoissa kesti kauan ennekuin tottui sellaisen ilmion taydelliseen puuttumiseen.

Kiitos viela kerran verkkopaikan puuhastajille!

Parhain terveisin

'Yka' Ruovesi (Jyrki Kellomaki)
18.03.2011 -- 16:40 Jouni Saarenkylä - email - www
Timo Sylvänteelle.
Hei
Finnbuilderissa on vielä "piilokuvia".
Laittaisitko kuntoon sitten kun ehdit.
Terveisin Jouni
17.03.2011 -- 11:11 Risto Repo - email - www
Keväinen tervehdys kaikille vanhoille seilauskavereille ja muissa merkeissä tutuille skönäreille.
14.03.2011 -- 22:53 Timo Sylvänne - email - www
Jarille kiitokset linkeistä viisikymmenluvun WIIMA tietojen löytymiseksi. Jatkotutkimusten avulla olen koonnut Merimiesjuttufoorumille WIIMAn Singaporen selkkausten kulun australialaisista lehtiuutisista.
13.03.2011 -- 21:13 Jorma Sallinen - email - www
Yksi hyvä web-sivusto, jolla pystytään seuraamaan nykyistä kauppamerenkulkua, on www.odin.tc/eng/default.asp. Mukana on mm luettelo merirosvojen kaappaamista aluksista, havereista jne. Käykää tutustumassa. Hyvää alkavaa kevättä kaikille. Jorma S
10.03.2011 -- 11:09 feministi - email - www
Sovinismia täälläkin!
Kun päiväntasaajalla kastamisen kuvissa miehiä näytetään kokonaan, naisista on sutattu osa pois. Näissäkin kuvissa toteutuu, että miehen euro on naisilla 80 centtiä.
Sivusto taitaakin olla miesten värkkäilyjä minne ei naisia huolita!

Vastannut: Timo Sylvänne
Valitettavasti nimimerkki taitaa olla oikeassa. Paitsi jos joku "sutatuissa" kuvissa esiintyvä antaa luvan, julkaisemme kokovartalokuvan. Näin ei toki pitäisi sanoa, Keskon pääjohtajakin meinasi menettää jobinsa moisesta ilmaisusta.

Naisetkin ovat luvanneet lähettää sivustolle valokuviaan, mutta toistaiseksi odotellaan lähetysten saapumista perille.

Tutkimuksen mukaan paljon huonompi kuin tuo eurotilanne on oikeuslaitoksen jakamat tuomiot. Rötös, mistä miehelle tuomitaan vuosi vankeutta tuottaa naiselle vain puoli vuotta.
19.02.2011 -- 16:49 Jari Savolainen - email - www
Kirjoitin taannoin jotain ARUBA ja WIIMA laivoista suomi24 foorumille.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4279872

Terv. Jari
19.02.2011 -- 15:51 Timo Sylvänne - email - www
Kirjotin FCBS foorumille kyselyä suomalaisten sodanjälkeisestä Kiinanliikenteestä. Jenkit ja britit yrittivät saartaa meriliikennettä (ei koskenut heidän omia laivojaan) Kiinaan Korean sodan vuosina. Kiinaan ajelivat silloin ainakin FINNMERCHANT, KOTKA, TRANVIK ja WHITE ROSE Oy Finland Far East Line Ltd Ab:n liikenteessä, mikä oli Enso-Gutzeitin ja Nielsenin yhteinen hanke. Lisäksi löysin ahvenanmaalaisen LEDSUND-laivan.
Wihurin WIIMA oli öljylastissa matkallaan Kiinaan 1952 tai 1953 poikennut Singaporeen, missä britit sen kaappasivat moneksi kuukaudeksi. Laiva näkyy romutetun viitisen vuotta myöhemmin Suomessa, joten on se sieltä päässyt joskus pois.
Tietäisikö joku tästä aiheesta enemmän?
16.02.2011 -- 20:38 Timo Sylvänne - email - www
Pyynnöstä on Merimiesjuttufoorumiin lisätty foorumi Vasa Shipping.
13.02.2011 -- 18:48 Ismo Sihvonen - email - www
Kiitos sivujen laatijalle. Löytyisiköhän mistään m/s Korsholma rak. 1929 Vaasan Laiva Oy Ollut liikenteessä ainakin 1955 - 1958 (noin).
13.02.2011 -- 10:51 Erkki Ratia - email - www
Tervehdys Selorit.Kiitos muistoja herättävistä kuvista ja muista merielämään liityvistä jutuista.Itse olin v.1968 s/s ARIANASSA. Varustamo oli BENSOW.Kaikki tiedot ja kuvat kiinnostaa.Terv.vanhaeki.
09.02.2011 -- 02:53 :-) Göran - email - www
Tjena Jari! Ei oo Kultamunan kuvia enään :( Muija oli polttanut tyttöjen kuvat kun olin duunissa :´-(
04.02.2011 -- 21:35 Jari - email - www
Hejssan Göran :-).
Laitapa kuviasi reissuilta. Jos vaikka Mauritiuksen Golden Moonista löytyy shotteja oppaista niin sivuille vaan...Jari
29.01.2011 -- 08:57 :-) Göran - email - www
Tramontana,Sirocco -75. Taifun -76. Pampero -77. Levante,Meltemi -78.-

Hyvää vuoden 2011 jatkoa kaikille joiden kanssa seilasin!
13.01.2011 -- 16:46 leo wilder - email - www
moikka vaan kaikki tutut nielseniltä ja ms freeportilta jos muistuu mieleen.asustan nykyisin thaimaassa.kirjoitelkaa.terveisiä kaikille
10.01.2011 -- 17:28 Timo Sylvänne - email - www
Loppuvuodesta 2010 päädyimme ratkaisuun, että toistaiseksi julkaistaan valokuvissa esiintyvien henkilöiden nimet, mikäli ne ovat tiedossa. Vähitellen pyrimme lisäämään albumeissa oleviin kuviin nimiä. Kuvia voi myös vapaasti kommentoida, jos niissä on tuttuja ja nimet ovat muistissa. Toki poistamme pyynnöstä julkaistuja nimiä.
05.01.2011 -- 22:48 To: Veli-Tapio - email - www
Hauska kuulla että olet tolpillasi V-T. Parempaa Uutta Vuotta ja ota yhteyttä, puh nro löytää tuosta alempaa. Soittoa odotellessa. Jorma S
03.01.2011 -- 21:14 vt seppänen - email - www
hyvä että oot olemassa JORMA S.
30.12.2010 -- 14:16 vakkari - email - www
Hieno juttu uusi etusivun sisällysluettelo
28.12.2010 -- 20:48 Teemu Kokko - email - www
Hyvää uuttavuotta 2011 kaikille vanhoille ja uusille seilauskavereille!
24.12.2010 -- 15:20 Arvi Rosenberg - email - www
Toivotan hauskaa joulua ja parempaa uuttavuotta kaikille entisille seilauskavereolleni.ex repari Arvi Rosenberg
22.12.2010 -- 13:34 Järvinen - email - www
Hyvää Joulua toivotan kaikille skönöille. Maissa ja merellä. Kotona tai kaukana.
19.12.2010 -- 19:09 Jorma Sallinen - email - www
Kaikkel Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2011. Laivakuvia löytyy osoitteesta www.shipspotting.com/. Löysin sieltä mm erittäin hyvän kuvan San Benitosta /OIIM. Jorma Sallinen, Kuusamo 0400-538461
17.12.2010 -- 21:14 Björn "Nalle" Roos - email - www
Tervehdys kaikki Nielseniläiset, historian siipien havinaa. Solanosta 1974-Solanoon 1992. Ilolla ja miksei kaipuullakin olen useasti ajatellut laivoja ja niin mukavia kavereita, joiden kanssa seilasin Nielsenillä. Seilaushommat päättyivät pari vuotta sitten ja toimin nykyään Vuosaaren satamassa terminaalipäällikkönä Multi-Link Terminals Ltd Oy:ssä. Yritän kaikin keinoin päästä mukaan Nilsun risteilylle keväällä 2011.
Terkkuja kaikille, Nalle
14.12.2010 -- 15:19 Nina Saurén - email - www
Hienot sivut ! Minulla on kuvia Jaarlista ja Palvasta, v. -81.

Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
© 2005-2009 : Sami Siuvatti - ZykBook v1.52