You are here

luevieraskirjaa


01.09.2011 -- 10:07 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeren elokuun tilasto kertoo, että sivuja ladattiin 987 891 kertaa, keskimäärin onnistuneita pyyntöjä päivässä 31 872.
Kansallisista osoitteista kävijöitä:
Ruotsi, Puola, Australia, Saksa, Italia, Venäjä, Alankomaat, Viro, Singapore, Yhdistynyt kuningaskunta, Ranska, Espanja, Thaimaa, Tshekki, Norja, Israel, Argentiina.

Vastannut: Timo Sylvänne
Unohtui kirjata elokuun vierailut sivustolla: 17398 vierailua.

Vuoden 2011 tammikuusta elokuun loppuun mennessa sivustolla on ollut 138159 vierailua.
18.08.2011 -- 12:13 Heikki Kaasalainen - email - www
Kuka tietää tai muistaa vuonna 1967 sattunut isorokkotapaus M/T Monsuunissa. Olisi kuulemma ollut yliperämies
17.08.2011 -- 10:51 Timo Sylvänne - email - www
TORNADO albumi on jälleen kunnossa. Löytyi kolme valokuvaa, mitkä estivät albumin aukeamisen. Poistin kuvat tietokannan taulusta, mikä oli helppoa, viallisten kuvien löytäminen taas ei.

DNA on saanut pari viikkoa kestäneen mokkulavian - salama särki tukiaseman - toimimaan, joten sivustoa voi toistaiseksi päivittää ongelmitta.
01.08.2011 -- 11:28 Timo Sylvänne - email - www
Heinäkuun vilkkaimpana päivänä Äänimeren sivustolla oli 637 käyntiä. Kansallisista osoitteista eniten käyntejä Suomen jälkeen:
Ruotsi, Australia, Singapore, Alankomaat, U.K. Puola, Sveitsi.
Sivuston päivityksen on keskeyttänyt DNA:n viikko sitten salaman särkemä tukiasema, joka edelleen toimii hiiitaaaasti tai ei lainkaan.
22.07.2011 -- 19:07 Jari Savolainen - email - www
Raimo Lappalaiselle...
Upeita laivojen pienoismalleja!
En edes pysty kuvittelemaan sitä tuntien ja työn määrää, mikä noiden valmistamiseen on mennyt. Todella hienoja.
Jari Savolainen
15.07.2011 -- 08:16 Erkki Nevatie - email - www
Jos joku haluaa teettaa maalauksen lempi laivastaan niin katso minun kuva sivut ja otta yhteytta.
Kiitos

Erkki Nevatie " Wilke"
07.07.2011 -- 23:54 tapio tuomisto - email - www
SAIMAAN LUOTSIEN ELÄMÄSTÄ SARJAKUVA-ALBUMI

Eläkkeellä oleva savonlinnalaisluotsi ja kuvataiteilija, merikapteeni Keijo Koponen on julkaissut sarjakuvateoksen "pilottinen". Aihepiirinsä sarjakuva-albumi ammentaa saimaan alueella toimineiden luotsien elämästä viimeisten 30 vuoden ajalta. Teos on julkaistu suomalaisen sarjakuvan 100-vuotis juhlavuotena ja sen erikoisuus tietenkin rajoittuu suppeaan merimieskulttuuriin ja senkin rajoitetulta osalta. Mikäli joku on kiinnostunut teoksesta, sitä voi tiedustella s-postitse osoitteesta max.gustafsson@luotsiliitto.fi

Terv. T. Tuomisto
02.07.2011 -- 11:43 Erkki Nevatie - email - www
Tervehdys Timo, Ja kiitos sanoistasi.Minun Suomi on niin ruosteessa kun ei ole tullu puhuttua 44 vuoteen . Tama on oikein kiva forum vanhoille sailoreille, ruppee ihan jalka hyppaan ja korvissa kuulee lannen lokarista. Villilinja oli paras mahdollinen reissu matka,aina piti ajatella etta mihin sita nyt viedaan. Wilkeessa kuljettiin vahan joka suuntaan ja muistoja jai paljon. Olen ollut yhteydessa 4 kaverin kanssaWilkeesta ja se on ollut oikein hyva asia. Jos joku haluaaottaa yhteytta niin minun e-mail osoite on erkkinevatie@yahoo.com
01.07.2011 -- 19:00 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeri-sivustolla oli kesäkuussa vierailujen määrä 12496, keskimäärin 417 vierailua vuorokaudessa. Kansallisista osoitteista Suomen jälkeen oli eniten käyntejä maista: Ruotsi, Australia, U.K., Sveitsi, Alankomaat.
Melkoinen kuvamäärä odottaa julkaisua, koska ylläpidon tietokoneen kovalevy hajosi ja lopulta edellytti koko masiinan uusimista. Uuden koneen asennus ja varmistusten palautus alkaa ensi viikolla, jonka jälkeen uusia kuvia ilmaantuu katsottavaksi.
18.06.2011 -- 17:46 Timo Sylvänne - email - www
Erkille kiitokset Teksasin terveisistä. Jos vieraskirjan kaikki lukijat eivät huomanneet Erkin veppisivujen osoitetta viestistä, klikatkaa:
www.quartermasterdesign.com
Upeita kuvia
12.06.2011 -- 01:04 Erkki Nevatie - email - www
Terve, Seilasin Wilkeessa puolitoista vuotta alkaen kevaalla 1963, yritan loytaa kuvia M/V Wirta ja Norjalainen paatti Bergenista M/V Ingwi. Paljon on hyvia muistoja villin linjan reissuilta.

Erkki
Spring Branch Texas
09.05.2011 -- 10:04 Timo Sylvänne - email - www
Olin ensimmäistä kertaa mukana nostalgiaristeilyllä ja nyt sulatellaan sen antia.

Harva ihminen pääsee kokemaan tilaisuutta tavata 30 - 40 vuoden takaa tällaista joukkoa entisiä työkavereita. Enemmänkin kuin työkavereita: kuukausikaupalla elettiin samoissa pienissä tiloissa, käytiin läpi itsekunkin menneisyydet ja tulevaisuudet, muisteltiin edellisiä satamia ja rakenneltiin suunnitelmia seuraaviin. Ja joskus oltiin hengenvaarassa koko porukka. Ehkäpä siksi osaa levollisesti suhtautua siihen, että monet läheiset jo liitävät albatrosseina.
Paljon oli tuttuja, osa pelkästään nimeltä, osa täysin tuntemattomia, mutta kaikkien kanssa löytyi yhteiset tarinat.
Reissusta tuli tunne, että on hienoa kuulua tämmöiseen porukkaan.
Wintiölle kiitos!
07.05.2011 -- 20:46 Jari Savolainen - email - www
Pirjo Sirainen. Terve Pirjo, olit ihastuttava ja iloinen emo vuonna 1973 Tramontanassa. Olin silloin kipinä siellä. All the best, Jari
07.05.2011 -- 00:19 Pirjo Sirainen - email - www
Hei! Kiitokset kaikille matkaseuralaisille, jotka osallistuitte Henry Nielsen Nostalgia 3 risteilylle. Myöskin tämän mahtavan sivuston kirjoittajille ja kuviaan sinne laittaneille. Kiitokset varsinkin Timolle laivojen tiedoista.
Kevätterveisin Pirjo S.
07.05.2011 -- 00:11 Wintiö - email - www
Terve Nielseniläiset.
Nostalgia 3 on nautittu.
Kiitos jokaiselle mukana olleelle, mukavaa ymmärtääkseni meillä oli. Niinhän toki oli tarkoituskin. Mielenkiinnolla odotan kuinka hienoja valokuvia tällekin sivustolle aikanaan ilmestyy vanhoista seilauskavereista ja konttorihenkilökunnasta.
Toinen erinomaisen suuri kiitos palstojen pitäjille ja joukolle ihmisiä, jotka omalla aktiivisuudellaan levittivät sanaa Nostalgia 3:n toteutumisesta. Heitä oli toki monia. Kiitos.

Itsellenikin oli loistavaa tavata vanhoja tuttuja, kuin myös tutustua muutamiin ihmisiin, joiden kanssa en ole seilannut.

Olemme aikamoinen joukkue, jota lienee kasvattanut tuo ulkona seilaus. Ja olihan Nielsenillä todella loistava konttorihenkilökunta, josta oli mukana nytkin henkilöitä jokaiselta tasolta.

Kai me vielä vuosien jälkeen tapaamme vaikkapa rollaattori joukkueeseen siirryttyämme.

Terveisin
Poronhoitoalueella eläkepäiviä viettävä Wintiö.

www.deliporo.fi

01.05.2011 -- 22:46 Jorma Sallinen - email - www
Näpertelin taas netin kanssa ja löysin nettisivuston www.marinetraffic.com. Sivustolla löytvät (melkein) kaikki merillä seilaavat alukset. Alusten position uudistuu joka 3. minuutti. Muutamia rasteja ruksaamalla saa esille laivasta kuvat, kulkureitti jne. Jos kiinnostaa, niin käykää sivustolla.

Jorma S
20.04.2011 -- 11:00 Timo Sylvänne - email - www
Suomen Tankkilaiva Oy:n historiikki on päässyt alkuun. Klikkaa yläpalkista Varustamohistoriaa.
20.04.2011 -- 08:22 erkki - email - www
Tuossa uusimmat jutut: Remonttia sanotaan, että välitettiin sähkösanomia kongolaiselle laivalla. Mikä yhteistyö on ollut suomalaisten ja kongolaisten välillä? Sekö että molemmat on ainaolleet sorrettuja?

Vastannut: Timo Sylvänne
Suomalaisissa laivoissa Kongon nimellä kunnioitettiin Ahvenanmaata. Kongolaisten lisäksi Suomen ulkopuolella asuvista oli runsaasti nimityksiä: bimbo, deeku, rättipää, räsyperse, paskavarvas. Kirjoitelkaa lisää, jotka muistatte paremmin.
11.04.2011 -- 00:47 Messi - email - www
Ihanat sivut! Seilasin yhtäkyytiä 5kk.Pokkisen matkassa mm. sillä reisulla, kun mm.suurilla järvillä Kanadassa
edessä oleva silta romahti ja Pokinen oli jumissa järvillä kaksi viikoa. Sen viiveen seurauksena Atlantin pohjoisen reitin ylitys oli tuskaa talvella, -laiva kuin pähkinä aalloilla, kaikki luukut suljettu ja kannelle ei asiaa koska aallot löi yli.Yksi päivä eteen ja kaksi taakse :) myrskyssä.Kotiin silti päästiin.
05.04.2011 -- 15:03 Timo Sylvänne - email - www
Historia-lehti (ei Tieteenkuvalehden historia-lehti) huhtikuun numerossa kertoo lukijoilleen merenkulkijoitten talkoosta kerätä villin linja laivojen tietoja Äänimeren sivuille ja dokumentoida elämänmenoa laivoilla.
01.04.2011 -- 12:11 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeri-sivustolla oli maaliskuun aikana 11476 käyntiä. Eniten käyntejä Suomesta, eli fi-tunnuksen osoitteista. Seuraavana com - ja net-tunnukset sekä osoitteet joita ei ole saatu selville. Muita vierailijoitten maatunnuksia ovat Australia, Ruotsi, Viro, Alankomaat, UK ja Tsekki
22.03.2011 -- 13:13 Matti Salo - email - www
Lukiessani näitä sivuja,tulee muutama "laivasto vierailu Sydneyyn" mieleen.Itse olin vain muutaman vuoden nuoruudessani merillä ja sitten,vielä nuorena miehenälähdin Australiaan.Asetuin asumaan Sydneyyn.Täällä kävi 70:ntä luvulla suomalasia merimiehiä.Silloin nimittäin täällä kävi muutama suomalainen laiva.En enää muista laivojen nimiä.Mutta pari tapauusta jäi kuitenkin mieleen.Sillä suomalaisten klubilla väänsin kerran kättä, seisoimme molemmat baaritiskin vieressä,erään hoikan,mimua hieman pidemmän kaverin kanssa.Siitä ei voittajaa löytynyt,mutta kaveri tuumasi minulle,että vahva olet.No,ei ollut hän sen heikompi.
Yhden laivan muistan, se oli joko Eckerö tai Deckerö.Vietiin siitä laivasta pari kolme kaveria autokilpailuja katsomaan. Yhden heistä kommentti oli,ei ollut hyvät ajot,kun ei bemari(BMW)pärjännyt.
Kävi täällä joku FÅA:nkin laiva ja joku pieni laiva,en enää muista,minkä varustamon tämä oli.Ainakin yksi näistä laivoista lastasi kolia.Silloinen kolin lastauspaikka oli aivan lähellä tätä klubia.Toinen laivan paikka,jonka muistan,oli lähellä Sydneyn Harbor Bridgeä.
Nyt ei ole enää yhtään satama paikkaa lähelläkään keskustaa.Kaikki ovat lopetetut ja muutettu kauemmas.Ranta alueille rakennetaan,jotta rakentajat ja hallitus saavat suuressa ahneudessaan paljon rahaa. Sydney ei ole enää sama,kun sillä ei ole tämä working harbor kaupungin sydämessä.Voimme vain haikeina todeta,että menneet ajat eivät enää palaa.
21.03.2011 -- 11:05 kiitos kommenteista - email - www
Jouni joo, FINNBUILDER kuvia on jo semmoinen määrä, jotta tehdään siitä oma albuminsa Finnlinesin alle ja siirretään muisteluksetkin sinne.
Ruoveden Ykälle kiitokset hyvästä avauksesta. Tuo kipinöitten hautaaminen on jäänyt aika vähille muisteluille, mitä mielellään petraisi. Jos aikaa jostain löytyy, laita viesti niin teemme Sinulle käyttäjätunnuksen uusia tarinoita varten. Uusia foorumeitakin tehdään tarpeen mukaan.
19.03.2011 -- 20:29 Jyrki Kellomaki - email - www
Tervehdys jos joku tuntee! (Pietro?) ja tietysti muillekin osallistujille.

Kiitos erinomaisesta puuhastuksesta, hyvaa jalkea ja mukavaa tuttua kuvausta kaikn puolin, tallaista nostalgiaa jaksaa maistalla: Luin kaikki merimiesjutut lapi kertaistumalla vaikka jo vasytti. Mina olen naita 80-luvun vahan muka-merimiehia, vikaeeraavana kipinana yksi paperilasti Vera'an Finnoceaniksella '81, jutun voisi tehda. (Suomen kauppalaivaston tonnisto oli suurimmillaan heinakuussa 1981, jolloin monstrasin Kotkassa paalle.)
Ja sitten maihin, merielktroniikkahommiin, LHK Electronics/H:ki ja Nauti-Electronics/Vasa. Poeoern-outin jalkeen takaisin merille, keikkakipinaksi Esso Finlandiaan, jonne oli n. vuonna '84 siilautunut aikanaan viidessa Esson kalikassa seilannut komppanian kerma. Lisataan siihen ulkomaille Ruotsiin lahdot ja ulosviennista koppa kaljaa messin turkille ja ei muuta haastattelemaan etta muistatteko taas kun olitte kerran Aleksandriassa...Jutun ja toisenkin voisi tehda.
En ymmartanyt nauhoittaa tarinoita, kuuntelin vain ja nousin ketterana tarjoamaan kertojille aina uutta tuttia. TV sai olla nurkassa. Marjapussiakin pelattiin, uskomatonta vuonna 1984. Sitten sai laiva dispanssin ja laiton aseman (OINS) kiinni ja asensin selkku-veehooaffat ja SSBn laturin prygalle. Tein sitten keikan Nesteen Igloo Norsella Persian lahdelle, kuuntelin Suomen uutisista ettei suomalaisia laivoja siella ole yhtaan. Sodanvaaran lisaa jai kateen SMK420, jos muistan oikein. Yot oltiin Saudikustilla, pimennysverhot ikkunoissa, radiohiljaisuus, paitti Std A. Japsien LNG lasti Bintuluun ja ulosmaksu Rayongissa, jain kymmeneksi paivaksi ja vuokrasin seiskapuolikkaan Kawan ja ajelin ja morjestelin Thaimaan mahoutteja elefanttiensa niskoissa ja poltin nahkani todella pahoin; ajoviima petti viileydellaan. Tarpeeksi olisi tassakin juttuaihetta. How is Soomi-poika to-dee?
Syksylla sitten siirryin sahkariksi Esso Finladiaan. Merimiesunioni nikotteli ensin etta ei sita niin voi vain ruveta sahkomieheksi. Sisuunnuin paragonille puhelimessa oikein kunnolla ja annoin paivan aikaa loytaa yksikin virallinen syy etta ei ja niin soitin huomesi ja sanoin tulevani hakemaan jasenkirjani Punaisen Torin laidalta. Ja niin tein. Pari kundia oli MUn toimiston rappusten alla, ulkona oli pakkasta. He availivat siina Nordstorm -pulloa. Kysyivat josko otan huikat ja menin tietysti ja otin. Hienoa oli olla proletaari: ...fraternitee...
Kunnes STCW vaati oikien sahkarin kirjaa 1995 alusta. Mina lahdin Jarvenpaahan a.o. kurssille. Mutta kylma oli asentaa sahkoletkuja harjoitustyona pakkasessa ja Tuija -veli kirjoitti Karibialta etta pukkaisi kipinan jobia. Sain viisumin klo 0910, lento oli 1300. Laiva oli tehty 1954 Glasgow'ssa. Niitaten. Ja mina huomasin seilanneeni vain viisi vuotta vanhoissa ennen sita. Ruostetta oli ja tiikkilankut ahteritakilla olivat kuluneet pyoreiksi. Pitanee kirjoittaa juttu.
Jatkoin kipinana. Se oli Effoan (EffJohnin) laiva, Caribe I.
Viela sain kunnian olla 'Wiimeinen suomalainen Effoan vanhoissa hoyrylaivoissa, vuosi oli 1992. Miten niin? Kuinka se on mahdollista? No, taytyy kai kirjoittaa. Mutta alta viikon olin ykkoskipinana, San Diegosta Vancouveriiin telakelle. Filippiino kakkonen istui 14h per paiva ja mina kaksi, oli niin paljon elektroniikkatoita. Mutta nimi on radiopaivakirjassa, Panaman radiocerttikin nailta vuosilta on viela jossakin. Viimeinen sahkottajajopi oli 1994 kaukoidassa, Spore-Tanjung Priok -valia ajettiin kiinalaisia uhkapelureita kuskaten, MS 'Nautican' Effjohnin lainoja sekin. Niilla pelureilla karysi aina Garam -savuke keulilla, Punanen Nortti ei ole siihen verrattuna mitaan ja aina niilla oli mukana nuken oloisia kaunottaria liuta, hameen halkiota ei maalaispoika uskonut niin korkealle voitavan neuloakaan. Rykivat he kovin kuuluvasti ja antoivat tulla toisiotupakoitsijan limpit aika huolettomasti sylkykuppeihin, se avitti kupeiden polttoa jotenkin.
Saunareissut jaivat minulta vahiin, tuntivuokratyttoset oli laitettu saunottajiksi. Palohalytys tuli joka ilta pyhatoksi laitetusta kasinoin sivukomerosta, jossa kynttilameri ja suitsukkeet savusivat pelurien toivojen tulkkeina.

Merimiesurani lopetin Norkien 'Norwegian Dynasty'ssa, olin sahkomestarina kahdelle norski 'triggre'lle ja kahdelle filippiinosahkarille. Vahan tuli siina rasismi esiin, hyvin olising voinut ajaa osastoa vain niiden kahden filippinon kanssa. Kakkosnorskin laiton ostamaan turvakenkia joka satamassa kunnes hanta ei enaa juuri nakynyt kaskynjaolla. Ajoi sentaan standbyt joka kolmas yo.
Nyt on ollut tama oma reppufirma konkurssin partaalla jo pitkasti toistakymmenta vuotta. Aikaa ei juuri ole muiteloihin.
Tamahan jo kay merimiesjutusta, loytyisipa vain aikaa laittaa nama oikeille sivulle.
Kauppalaivoista on sanottava sellainen huomio etta kirjoittamattomia saantoja oli (on?) uskomaton maara ja moni laivan paalla ollut ei koskaan pysty selvittamaan niita sellaiselle joka ei ole sita itse kokenut. lahinna muistan sita, sanotaan nyt 'hienotunteisuutta, joka tarkoitti sita etta jos ei oikein jonkun kanssa synkannut, niin eipa sita naamaa sitten paljon joutunut nakemaankaan. Tama tuntuu uskomattomalta niin pienessa joukossa, mutta oli joka kerta tosi. Toisin painkin se toimi, jos synkkasi, niin meni kanssakayminen sitten tosi hyvin!
Olen seilannut kai niin vahan etta sikali kai aiheesta kirjoitan, muille kuin osa-aikamerimeihelle tama ei ole mikaan uutinen mutta tosi on etta pasaseerilaivoissa kesti kauan ennekuin tottui sellaisen ilmion taydelliseen puuttumiseen.

Kiitos viela kerran verkkopaikan puuhastajille!

Parhain terveisin

'Yka' Ruovesi (Jyrki Kellomaki)
18.03.2011 -- 16:40 Jouni Saarenkylä - email - www
Timo Sylvänteelle.
Hei
Finnbuilderissa on vielä "piilokuvia".
Laittaisitko kuntoon sitten kun ehdit.
Terveisin Jouni
17.03.2011 -- 11:11 Risto Repo - email - www
Keväinen tervehdys kaikille vanhoille seilauskavereille ja muissa merkeissä tutuille skönäreille.
14.03.2011 -- 22:53 Timo Sylvänne - email - www
Jarille kiitokset linkeistä viisikymmenluvun WIIMA tietojen löytymiseksi. Jatkotutkimusten avulla olen koonnut Merimiesjuttufoorumille WIIMAn Singaporen selkkausten kulun australialaisista lehtiuutisista.
13.03.2011 -- 21:13 Jorma Sallinen - email - www
Yksi hyvä web-sivusto, jolla pystytään seuraamaan nykyistä kauppamerenkulkua, on www.odin.tc/eng/default.asp. Mukana on mm luettelo merirosvojen kaappaamista aluksista, havereista jne. Käykää tutustumassa. Hyvää alkavaa kevättä kaikille. Jorma S
10.03.2011 -- 11:09 feministi - email - www
Sovinismia täälläkin!
Kun päiväntasaajalla kastamisen kuvissa miehiä näytetään kokonaan, naisista on sutattu osa pois. Näissäkin kuvissa toteutuu, että miehen euro on naisilla 80 centtiä.
Sivusto taitaakin olla miesten värkkäilyjä minne ei naisia huolita!

Vastannut: Timo Sylvänne
Valitettavasti nimimerkki taitaa olla oikeassa. Paitsi jos joku "sutatuissa" kuvissa esiintyvä antaa luvan, julkaisemme kokovartalokuvan. Näin ei toki pitäisi sanoa, Keskon pääjohtajakin meinasi menettää jobinsa moisesta ilmaisusta.

Naisetkin ovat luvanneet lähettää sivustolle valokuviaan, mutta toistaiseksi odotellaan lähetysten saapumista perille.

Tutkimuksen mukaan paljon huonompi kuin tuo eurotilanne on oikeuslaitoksen jakamat tuomiot. Rötös, mistä miehelle tuomitaan vuosi vankeutta tuottaa naiselle vain puoli vuotta.
19.02.2011 -- 16:49 Jari Savolainen - email - www
Kirjoitin taannoin jotain ARUBA ja WIIMA laivoista suomi24 foorumille.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/4279872

Terv. Jari

Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
© 2005-2009 : Sami Siuvatti - ZykBook v1.52