You are here

luevieraskirjaa


29.10.2011 -- 12:06 harry - email - www
Merimiestarinat ovat hyviä, mutta aivan samoin kun laivat nekin ovat käyneet kaikki satamat Rangoonista Kiinaan ja KIiinasta Peruun, niin ettei sitä uutta eksoottista satamaa ja sen uusia tyttöjä enää ole helppo löytää.

Niinpä olisi hyvä jos saisi vaikkapa yhden päivän tapahtumista näkyville viis tuhatta sanaa. Se paljastaisi sen arjen hetken.
21.10.2011 -- 12:46 tuipal - email - www
Lia I. Athanassiou, Erik Rosaeg, Antonis Antapassis: Competition and Regulation in Shipping and Shipping Related Industries
21.10.2011 -- 11:15 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeren varustamohistorioita (www.aanimeri.fi/Varustamohistoriaa) keräillessäni on usein tullut esille linjakonfferenssit. Henry Nielsen oli osakkaana muutamissa uusissa laivalinjahankkeissa, mitkä piti lopettaa, kun ei saatu lasteja, kun ei päästy jäseneksi tämmöiseen konfferenssiin.

Luin Pentti Poukan kirjan Antti Wihuri − kapteeni laivassa (Otava 1983) ja sen lopussa kerrottiin, kuinka Wihurin puheille tuli joku Re-Be:stä (Rettig Bensow). Sopivat, että jakavat keskenään Mustanmeren öljykuljetukset Suomeen. Sopivat hinnoista ja lastimääristä. Turret ja joku muu varustamo siihen vielä otettiin mukaan. Tuohon aikaan näköjään kartellit eivät olleet salaisia toisin kuin nyt. Siltihän kartelleja paljastuu Suomessakin niin paljon, ettei niitä ehditä tutkia.

Tulee mieleen itärajan takaa vanhan liiton meininki: paasataan vapauden puolesta ja kaikin keinoin toimitaan vapautta vastaan. Olen lukenut myös kirjan vapauden mallimaasta Rockefellerin puuhista Standard oilin rakentamisessa. Kilpailijat nitistettiin ja ihmishenki oli halpaa.

No, kumminkin merenkulkupisneksessä reilusti myönnetään: navigare necesse est, vivere non est.

Osaisiko joku valottaa tätä linjakonferenssisysteemiä? Onko sillä juurensa kauppakomppanioissa satojen vuosien takaa? Silloinhan niillä oli monopoli meriliikenteessä. Kuinka estetään ulkopuolisia kuljettamasta rahtia linjakonfferenssien alueilla? Jos kartellit ovat maissa kiellettyjä, miksi ne ovat merenkulussa hyväksyttyjä?
19.10.2011 -- 19:39 Timo Sylvänne - email - www
Vuosien mittaan on ulkomaankieliset kyselleet Äänimeren sivujen sisällöstä englanninkielisiä versioita. Viimeksi tänään Merihistoriallinen museo Tukholmasta viestitti, että heillä olisi kiinnostusta Äänimeren sivuille kerättyyn historiatietoon.

Mahtaisiko Sinulla - arvoisa tämän tekstin lukija - olla innostusta, aikaa, taitoa kääntää englanniksi Äänimeren sivuja?

Äänimeri-sivusto on tehty talkootyönä ilman minkäänlaista korvausta. Samanlaista talkoota olisi myös käännöstyö.

Jos olisit valmis valottamaan suomalaisen merenkulun historiaa myös ulkomaalaisille, laita viestiä Äänimeren ylläpitäjälle osoitteeseen: Timo.Sylvanne (at) aanimeri.fi
16.10.2011 -- 17:35 pete - email - www
Moi. Tulkaa mainostamaan kivoja kotisivujanne ilmaiseksi:
http://mainosta-ilmaiseksi.blogspot.com/
10.10.2011 -- 08:31 Timo Sylvänne - email - www
Valokuva-albumissa Henry Nielsen -> SCANDINAVIC on kuvia laivan ajettua rantakiville ja laivaväen pelastamisesta vaijerituolilla. Tietäisikö kukaan tästä tapauksesta mitään? Missä, milloin ja miksi?

http://www.aanimeri.fi/index.php?q=gallery&g2_itemId=9388
09.10.2011 -- 00:54 Paavo Syri - email - www
Seilasin suomen suurimmalla höyrylaivalla s/s Kotkalla v. 1951 mm.
Buenos Aires kuin haaksirikkoisen laivapalon Dakariin ja muut. Onko ketään jotka muistavat tuotakin matkaa
olisi mukava kuulla asia
07.10.2011 -- 14:51 Jouko "Heinäpää" Maijala - email - www
Tere kóigile soome meremeestele Oulu 3.pólve tollimehelt!

On ollut todella mielenkiintoista lukea entisten "vastustajien" - joiden kanssa tulli pärjäsi mielestäni hyvin, verrattuna esim.kreikkuihin ja turkkilaisiin karvakäsiin, polakeissakin oli paljon myönteistä.

Sain nämä linkkitiedot hyvältä kaveriltani Jukka/Esko Anttoselta, joka jäi sitten aikoinaan pois mt. Lunnista, tuttu laiva sekin, kuten useimmat lintulaivoista muutenkin.

Olen eilisestä, 6.oktoobrist 2011, seurannut näitä sivuja, kun silloin Jukka yhteystiedot taritsi.

Vieraskirjan skrivaajista muistan hyvin Aino "Ansku" Pohjolan, joka MEPA:n asioissa liikuskeli laivoissa susikoira mukanaan.
Varmaankin muistaisin muitakin, jos vain nimimuistini pelaisi entiseen tapaan.

Tulliin menin Toppilaan v. 1963 Kansankadun tullikamarin kautta, joten tutuiksi tulivat kaikki Oulun satamat, mutta myös Patelan ja Martinniemen ns. ulkohaminat puutavaraa hakevine laivoineen.

Botskien korsteenien ja redarien keräämisen aloitin joskus 70-luvulla niistä, jotka täällä silloin kävivät.

60-luvulla aloin myös yhä enemmän tykästyä pakolaisvirolaisiin kielen opiskelun myötä, jolloin tällä kävivät suht.säännöllisesti Panaman lipun alla ajaneet Weston (kipper Jaan Valm Englannista), Kingham, Vaigu ja monet muut. Neukku-eestiläiset, esim. Vjandra po.Vändra, Kessulaid, Manilaid ym. tulivat myös tutuiksi, koska olin puheissa ja teoissa alkanut vapauttaa Viroa, kun kieltä puhuin ja kirjoitin. Kundit löivät vain hyttinsä oven venäläisten nokan alla kiinni, ja saimme olla rauhassa, juttu alkoi lentää.

Ensimmäisen vapaan Viron lipun sain Kanadasta 1978, josta lähtien sellainen on liehunut suvilassamme (kuten tälläkin hetkellä). Samana vuonna aloitin myös kirjoittamaan pakolaislehteen Torontoon ja Tukholmaan Suomen ja Neuvosto-Eestin asioista.
Haastattelin myös erästä pakolaisvirolaista kapteenia, joka ollut 30-luvulla matruusina pirtulaiva Daliborilla ja juttu julkaistiin Kalevassa.

Paljon on puhuttu eestiläisten merimiesten salakuljetusalttiudesta, mutta sehän koski oikeastaan kaikkia kansallisuuksia. Reiluimpia olivat suomalaiset; kun käry kävi, niin so what? Vihamielisiä muistoja ei jäänyt.

Näitä muisteli eläkeläistullitarkastaja
Jouko Maijala
pelimanni
Heinäpää (Oulu)
Suomen Tasavalta
03.10.2011 -- 10:35 Timo Sylvänne - email - www
Syyskuun käyttötilasto on kerännyt Äänimeren sivuilta 1153563 osumaa eli sivunlatauskertaa. Vilkain päivä on ollut 29.9., jolloin vierailuja sivustolla on ollut 1037 kertaa.
Ulkomaan osoitteista on eniten vierailuja: Ruotsi, Australia, Singapore, U.K., Saksa, Hollanti.
23.09.2011 -- 20:22 Martti J. Huttunen - email - www
Hei merenkulkijat!
Olen viipurilaisen merimiehen Aleksander Huttusen nyt jo 77-vuotias poika. Isäni palveli Ab Nielsen & Thordén Oy:n s/s DELAWARE-aluksessa vuodet 1926-1934. Koko tuon 8 vuoden ajan hän oli kihloissa äitini kanssa.Vuonna 1933 he menivät naimisiin. Kun minä synnyin 1934 sai äiti onnittelusähkeen Viipurin Diakonissalaitokselle Hullista. Isä oli vielä halunnut tehdän yhden Delaware-matkan, (puutavaralastissa?) vaikka olikin jo jäänyt työskentelemään maihin. Olivat siihen aikaan lääkäritkin ihmetelleet moista harvinaisuutta - ulkomailta tullutta onnittelua. Isä palveli aluksi donkey-mannina, sitten lämmittäjänä ja myöhemmin konemiehenä. Hän oli ollut ikänsä terve ja urheilua harrastanut mies, mutta sai v. 1936 angiinamyrkytyksen maissa ja menehtyi siihen. (Antibiootteja ei tuohon aikaan vielä ollut). Äiti kertoi minulle, että s/s Delawarella isä ehti kahdeksan vuoden aikana kiertää maailman meret - Japanissa ei kuitenkaan. Olisipa upeata jos noilta vuosilta jostakin arkistosta löytyisi vaikkapa jokin miehistövalokuva tai miehistöluettelo. Jo se, että löysin sivustonne ja Delawaren kuvia toi suunnattomasti iloa.
Hyvää jatkoa kaikille merenkulkijoille.
Upea on aanimeren sivusto!

Martti Huttunen, Viipurin poikia
17.09.2011 -- 00:46 Jukka Vanhanen - email - www
Isorokko, vastaus kysymykseen tai ainakin yritys.

Tulin ensimmäisen kerran Nielsenille vasta tapahtuman jälkeen. Muistan kuulleeni siitä moniakin kertoja. Yliperämiehenä toimineella Erkki Alarannalla epäiltiin olevan ko tauti, miehellä, jonka opin myöhemmin tuntemaan. Muistaakseni taudin epäily osoittautui lopulta vääräksi. Vielä virkeänä elää ihmisiä, jotka todennäköisesti muistavat ja eritoten tietävät enemmän asiasta. Yritän talven myötä selvittää palattuani isommaksi ajaksi sähköisten viestimien ääreen.
06.09.2011 -- 13:19 G. Kock - email - www
Sivullanne
www.aanimeri.fi/ALBERTKASIMIR
lopussa linkitetään laivakuvaan nettisivustossani. Valitettavasti ko. palvelimen konfiguraatio ei mahdollista linkittämistä suoraan kuvatiedostoon, ainoastaan tekstisivuun. Toivottavasti Äänimeren ylläpito voisi muuttaa tuon linkin seuraavaksi:
www.porssitieto.fi/osake/lisaa3.html#start.
Se vie suoraan Start-esittelyn kohtaan sivullani, mistä voi avata kuvan.
01.09.2011 -- 10:07 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeren elokuun tilasto kertoo, että sivuja ladattiin 987 891 kertaa, keskimäärin onnistuneita pyyntöjä päivässä 31 872.
Kansallisista osoitteista kävijöitä:
Ruotsi, Puola, Australia, Saksa, Italia, Venäjä, Alankomaat, Viro, Singapore, Yhdistynyt kuningaskunta, Ranska, Espanja, Thaimaa, Tshekki, Norja, Israel, Argentiina.

Vastannut: Timo Sylvänne
Unohtui kirjata elokuun vierailut sivustolla: 17398 vierailua.

Vuoden 2011 tammikuusta elokuun loppuun mennessa sivustolla on ollut 138159 vierailua.
18.08.2011 -- 12:13 Heikki Kaasalainen - email - www
Kuka tietää tai muistaa vuonna 1967 sattunut isorokkotapaus M/T Monsuunissa. Olisi kuulemma ollut yliperämies
17.08.2011 -- 10:51 Timo Sylvänne - email - www
TORNADO albumi on jälleen kunnossa. Löytyi kolme valokuvaa, mitkä estivät albumin aukeamisen. Poistin kuvat tietokannan taulusta, mikä oli helppoa, viallisten kuvien löytäminen taas ei.

DNA on saanut pari viikkoa kestäneen mokkulavian - salama särki tukiaseman - toimimaan, joten sivustoa voi toistaiseksi päivittää ongelmitta.
01.08.2011 -- 11:28 Timo Sylvänne - email - www
Heinäkuun vilkkaimpana päivänä Äänimeren sivustolla oli 637 käyntiä. Kansallisista osoitteista eniten käyntejä Suomen jälkeen:
Ruotsi, Australia, Singapore, Alankomaat, U.K. Puola, Sveitsi.
Sivuston päivityksen on keskeyttänyt DNA:n viikko sitten salaman särkemä tukiasema, joka edelleen toimii hiiitaaaasti tai ei lainkaan.
22.07.2011 -- 19:07 Jari Savolainen - email - www
Raimo Lappalaiselle...
Upeita laivojen pienoismalleja!
En edes pysty kuvittelemaan sitä tuntien ja työn määrää, mikä noiden valmistamiseen on mennyt. Todella hienoja.
Jari Savolainen
15.07.2011 -- 08:16 Erkki Nevatie - email - www
Jos joku haluaa teettaa maalauksen lempi laivastaan niin katso minun kuva sivut ja otta yhteytta.
Kiitos

Erkki Nevatie " Wilke"
07.07.2011 -- 23:54 tapio tuomisto - email - www
SAIMAAN LUOTSIEN ELÄMÄSTÄ SARJAKUVA-ALBUMI

Eläkkeellä oleva savonlinnalaisluotsi ja kuvataiteilija, merikapteeni Keijo Koponen on julkaissut sarjakuvateoksen "pilottinen". Aihepiirinsä sarjakuva-albumi ammentaa saimaan alueella toimineiden luotsien elämästä viimeisten 30 vuoden ajalta. Teos on julkaistu suomalaisen sarjakuvan 100-vuotis juhlavuotena ja sen erikoisuus tietenkin rajoittuu suppeaan merimieskulttuuriin ja senkin rajoitetulta osalta. Mikäli joku on kiinnostunut teoksesta, sitä voi tiedustella s-postitse osoitteesta max.gustafsson@luotsiliitto.fi

Terv. T. Tuomisto
02.07.2011 -- 11:43 Erkki Nevatie - email - www
Tervehdys Timo, Ja kiitos sanoistasi.Minun Suomi on niin ruosteessa kun ei ole tullu puhuttua 44 vuoteen . Tama on oikein kiva forum vanhoille sailoreille, ruppee ihan jalka hyppaan ja korvissa kuulee lannen lokarista. Villilinja oli paras mahdollinen reissu matka,aina piti ajatella etta mihin sita nyt viedaan. Wilkeessa kuljettiin vahan joka suuntaan ja muistoja jai paljon. Olen ollut yhteydessa 4 kaverin kanssaWilkeesta ja se on ollut oikein hyva asia. Jos joku haluaaottaa yhteytta niin minun e-mail osoite on erkkinevatie@yahoo.com
01.07.2011 -- 19:00 Timo Sylvänne - email - www
Äänimeri-sivustolla oli kesäkuussa vierailujen määrä 12496, keskimäärin 417 vierailua vuorokaudessa. Kansallisista osoitteista Suomen jälkeen oli eniten käyntejä maista: Ruotsi, Australia, U.K., Sveitsi, Alankomaat.
Melkoinen kuvamäärä odottaa julkaisua, koska ylläpidon tietokoneen kovalevy hajosi ja lopulta edellytti koko masiinan uusimista. Uuden koneen asennus ja varmistusten palautus alkaa ensi viikolla, jonka jälkeen uusia kuvia ilmaantuu katsottavaksi.
18.06.2011 -- 17:46 Timo Sylvänne - email - www
Erkille kiitokset Teksasin terveisistä. Jos vieraskirjan kaikki lukijat eivät huomanneet Erkin veppisivujen osoitetta viestistä, klikatkaa:
www.quartermasterdesign.com
Upeita kuvia
12.06.2011 -- 01:04 Erkki Nevatie - email - www
Terve, Seilasin Wilkeessa puolitoista vuotta alkaen kevaalla 1963, yritan loytaa kuvia M/V Wirta ja Norjalainen paatti Bergenista M/V Ingwi. Paljon on hyvia muistoja villin linjan reissuilta.

Erkki
Spring Branch Texas
09.05.2011 -- 10:04 Timo Sylvänne - email - www
Olin ensimmäistä kertaa mukana nostalgiaristeilyllä ja nyt sulatellaan sen antia.

Harva ihminen pääsee kokemaan tilaisuutta tavata 30 - 40 vuoden takaa tällaista joukkoa entisiä työkavereita. Enemmänkin kuin työkavereita: kuukausikaupalla elettiin samoissa pienissä tiloissa, käytiin läpi itsekunkin menneisyydet ja tulevaisuudet, muisteltiin edellisiä satamia ja rakenneltiin suunnitelmia seuraaviin. Ja joskus oltiin hengenvaarassa koko porukka. Ehkäpä siksi osaa levollisesti suhtautua siihen, että monet läheiset jo liitävät albatrosseina.
Paljon oli tuttuja, osa pelkästään nimeltä, osa täysin tuntemattomia, mutta kaikkien kanssa löytyi yhteiset tarinat.
Reissusta tuli tunne, että on hienoa kuulua tämmöiseen porukkaan.
Wintiölle kiitos!
07.05.2011 -- 20:46 Jari Savolainen - email - www
Pirjo Sirainen. Terve Pirjo, olit ihastuttava ja iloinen emo vuonna 1973 Tramontanassa. Olin silloin kipinä siellä. All the best, Jari
07.05.2011 -- 00:19 Pirjo Sirainen - email - www
Hei! Kiitokset kaikille matkaseuralaisille, jotka osallistuitte Henry Nielsen Nostalgia 3 risteilylle. Myöskin tämän mahtavan sivuston kirjoittajille ja kuviaan sinne laittaneille. Kiitokset varsinkin Timolle laivojen tiedoista.
Kevätterveisin Pirjo S.
07.05.2011 -- 00:11 Wintiö - email - www
Terve Nielseniläiset.
Nostalgia 3 on nautittu.
Kiitos jokaiselle mukana olleelle, mukavaa ymmärtääkseni meillä oli. Niinhän toki oli tarkoituskin. Mielenkiinnolla odotan kuinka hienoja valokuvia tällekin sivustolle aikanaan ilmestyy vanhoista seilauskavereista ja konttorihenkilökunnasta.
Toinen erinomaisen suuri kiitos palstojen pitäjille ja joukolle ihmisiä, jotka omalla aktiivisuudellaan levittivät sanaa Nostalgia 3:n toteutumisesta. Heitä oli toki monia. Kiitos.

Itsellenikin oli loistavaa tavata vanhoja tuttuja, kuin myös tutustua muutamiin ihmisiin, joiden kanssa en ole seilannut.

Olemme aikamoinen joukkue, jota lienee kasvattanut tuo ulkona seilaus. Ja olihan Nielsenillä todella loistava konttorihenkilökunta, josta oli mukana nytkin henkilöitä jokaiselta tasolta.

Kai me vielä vuosien jälkeen tapaamme vaikkapa rollaattori joukkueeseen siirryttyämme.

Terveisin
Poronhoitoalueella eläkepäiviä viettävä Wintiö.

www.deliporo.fi

01.05.2011 -- 22:46 Jorma Sallinen - email - www
Näpertelin taas netin kanssa ja löysin nettisivuston www.marinetraffic.com. Sivustolla löytvät (melkein) kaikki merillä seilaavat alukset. Alusten position uudistuu joka 3. minuutti. Muutamia rasteja ruksaamalla saa esille laivasta kuvat, kulkureitti jne. Jos kiinnostaa, niin käykää sivustolla.

Jorma S
20.04.2011 -- 11:00 Timo Sylvänne - email - www
Suomen Tankkilaiva Oy:n historiikki on päässyt alkuun. Klikkaa yläpalkista Varustamohistoriaa.
20.04.2011 -- 08:22 erkki - email - www
Tuossa uusimmat jutut: Remonttia sanotaan, että välitettiin sähkösanomia kongolaiselle laivalla. Mikä yhteistyö on ollut suomalaisten ja kongolaisten välillä? Sekö että molemmat on ainaolleet sorrettuja?

Vastannut: Timo Sylvänne
Suomalaisissa laivoissa Kongon nimellä kunnioitettiin Ahvenanmaata. Kongolaisten lisäksi Suomen ulkopuolella asuvista oli runsaasti nimityksiä: bimbo, deeku, rättipää, räsyperse, paskavarvas. Kirjoitelkaa lisää, jotka muistatte paremmin.

Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
© 2005-2009 : Sami Siuvatti - ZykBook v1.52