You are here

Effoan Solano

PekkaKarppanen's picture

Kokoelmistani löytyi tämä kuva Solanon pienoismallista, joka on selvästi sama alus missä Hovi ja Sylvänne ovat seilanneet. V.1971 rakennetun aluksen omistajathan olivat Helsingfors Steamship ja Skanoil, kuten Laivakuvia -galleriassa todetaan.

Pienoismallissa näyttää olevan Effoan korsteenimerkki. Muistan erään ystäväni kertoneen seilanneensa "Effoan Sevillassa rakennetussa Solanossa".

Minulla on kirja "Effoan 100 ensimmäistä vuotta", joka kattaa laivat ja tapahtumat vuoteen 1983. Solanosta ei ole kirjassa minkäänlaista merkintää. Osaisiko joku kertoa miten homma meni. Pienoismallin tekijästä ei ole tietoa.

Vastata voi ilman käyttäjätunnuksia klikkaamalla vasemmalta alhaalta löytyvää "Lisää kommentti"

Forums: 

Solanon siirryttyä Skanoilin omistukseen arvelen sen ajaneen Effoalle rahdattuna, eli siis joskus 1978 - 1980. Olisikohan kaupan takana voinut olla sellaista, että Effoa tarvitsi tuollaista laivaa, muttei halunnut ostaa itselleen.
tv. Kari Hovi

vrt, ed, toki Skanoilin omistivat samat Ehnroothin "köyhät veljekset", joista Robert G. oli Effoan toimarina. Tuolloin -79 tehtiin Camp Davidin sopimus ja Egypti sai valtavsti rahaa, joilla ostettiin puuta Suomesta ja Scanioita Ruotsista, niitähän Solanolla kuskasimme. Muistan lentäneeni Hki-Kokkola Effoan rahtaajan kanssa ja sanoi tulevan lastimme olevan oikea "miljoonarahti". Siis romulaivalla haulit himaan!

t.J-P Kilpiäinen

Noh, noh. Eihän Solano ollut tuohon aikaan kuin vasta 7 vuoden ikäinen! Kyllä sitä oli ihan nätisti hoidettu.

Muistelen, että olisin joskus nähnyt kuvan, missä Tivano olisi ajanut Sohon rahtauksessa nälkärenkaat korsteenin ympärillä. Tivano myytiin kreikuille 1975

Joittenkin tietojen mukaan Solano myytiin Skanoilille 1977 ja jäi Henry Nielsenin hoitoon. Seuraavana vuonna 1978 hoitorvarustamoksi vaihdettiin Suomen Höyrylaiva Oy. Lisää aluksesta Solano-albumissa.

Solano tosiaan siirtyi Effoan hoitoon, olisko ollut vuoden vaihteessa 78-79 Koreassa tapahtuneen telakoinnin jälkeen. Tuolta reissultaan alas tullessaan otin siihen ekan sähkömiehen jobini Raumalla maaliskuussa -79, heti merimieskoulusta (Lauttasaari) päästyäni. Carlberg Effoalta ennätti ensin, Kinnunen tai Ojamies Nielseniltä myöhästyi päivällä parilla...Raumalla osa porukasta (Nielsen) maksoi ulos oltuaan laivassa 2v. yhtämittaa, kippari, försti, ciiffi ja koneykkönen vielä tekivät reissun välimerelle. Nuorena (19v.) sähkönä ihmetytti, mihin ihmeen porukkaan olen joutunut, mutta äkkiä se selvisi: reilu meininki! Seuraavalla reissulla tulikin sitten Effoan kippari ja lopetti mm. slabin samantien...