You are here

Anchor Shipping

Professori, kapteeniluutnantti Christoffer H. Ericsson oli syntynyt Helsingissä 5. maaliskuuta 1920. Helsingissä kuollessaan 6. elokuuta 2009 hän oli 89-vuotias. Jäätyään orvoksi 13-vuotiaana hän asui sukulaistensa luona Suomessa ja Italiassa kiinnostuen antiikkiesineiden keräilystä.

Sodan jälkeen Ericsson johti venetelakkaa ja veisti veneitä. Merihistorian toimiston päällikkyys 1968–79, Jyväskylän yliopistossa taiteentutkimuksen apulaisprofessuuri 1979–84. Opetustyö jatku vielä eläkkeellä klassillisen arkeologian dosenttina Åbo Akademissa ja Helsingin yliopistossa.

Ericsson kirjoitti 12 kirjaa, mm. merihistoriasta. Hän loi myös itse merenkulun historiaa perustaen 1950 Ab Anchor Shipping Co Oy:n. Varustamo toimi vuoteen 1963 saakka omistaen viisi rahtihöyrylaivaa:

  • TIRRENIA 1950 - 53. Entinen AL:n ARICA. Liikennöi Turkkiin ja Mustallemerelle. Matkalla Constanzasta Kiinaan 23.1.1953 räjähti ja paloi Punaisellamerellä Port Sudanista etelään. Miehistö pelastettiin. Ruumien pohjille oli lastattu YK:n sotakieltotavaraa, räjähdysaineita, ammuksia ja niiden päälle pari metriä paperimassaa kieltotavaran piilottamiseksi amerikkalaisten tarkastukselta.
  • TARSIS 1951 - 1959. Kuljetti enimmäkseen hiiltä. Romutettiin Lyypekissä 1959
  • TRAMONTANA 1953 - 56. Entinen AL:n ATLANTA, EQUATOR (II) ja SHO:n ARATOR. Kuljetti pääasiassa viljalasteja, jopa Kiinaan saakka. Matkalla Antwerpen - Rijeka lannoitelastissa jäi hylyksi Schelde-joelle 1959.2.6.
  • TESEUS 1958 - 63. Kuljetti puutavaraa. Entinen O.S.Nylundin HERMES (2). Myytiin J.Soinille ja sai nimen KAVE
  • THETIS 1958 - 63. Rakennettu hedelmänkuljetuslaivaksi. Aikarahdattiin SHO:lle.  Rahtauksen loputtua myytiin CONTELLA nimiseksi Korpo Rederille ja varustamon toiminta lopetettiin.  

Anchor Shippingin hoidossa oli ainakin kolme alusta:  ss HEANGURA I (Rederi Ab Heangura Oy, Kemiö) 1960 - 61.  Vuodesta 1958 Oy Proctor Ab:n ( Aarne J. Aarnio) ss ANNUKKA  ja SINIKKA , jotka helmikuun alussa seuraavana vuonna vaihtuivat Vaasan Laiva Oy, Helsinki hoitoon. 

Varustamon kirjepaperi. Lähde: Text + logo ur Bengt Sjöströms kompendium om Anchor Shipping. Arkisto TMS Thure Malmbergs sjöfartsarkiv. Merihistoria.fi

 

Lähteet:

 

 

LAIVA-lehti 4/2002, Erkki Tuomi: S/s TIRRENIAn tuho
Erkki Riimala: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta
Matti Pietikäinen: From High Arctic to Antarctica
http://kauppalaiva.nba.fi
http://www.miramarshipindex.org.nz

 

Kommentit

Vuoteen 1951 saakka sen nimi oli ensin Capitaine Arsene Guillevie ja sitten Glynn hetken aikaa. samana vuonna. Kun maalasin Kotkassa Tarsiksen nimeä föörissä, Alla näkyi vain tuo Capitainen nimi. Lieko Glynn nimeä sitten kunnolla edes maalattu, koska oli niin lyhyen ajana käytössä? Anchor Shipping osti laivan 1952. Joulukuussa 1957 maksettiin viimeinen miehistö ulos Paraisilla. Laiva makasi riisuttuna, kunnes myytiin romuksi Saksaan 28.8.1959. Olin koko kesän 1957 Tarsiksen jungmannina. Jo juhannuksena -57 Helsingissä Jätkäsaaressa sitä kävi ostajat katsomassa, Ericksson pyysi kehumaan ostajille laivaa, mutta ei tullut kauppoja. Ajoimme vielä sitten mm. Roueniin pöllilastin ja syksyllä Islantiin sementtilastin Gdyniasta. Paluulasina Leningradiin oli sillilastissa, mutta oorderi muuttui Riikaan Latviassa.

Jungmanni 1957

Ps.

Talven 1956-57 Tarsis ajoi Förstin mukaan "Paskaa" Casablancasta-Lissaboniin. Sitten  kesä 1957 oli yksitoikkoinen lasteiltaan. Oulun Malmisatamasta Kuparikiisua (Ilmeniittiä) Rostockiin ja paluu lastina Åuolasta  Klaubersuolaa.

Sama

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.