You are here

Gustaf Birger Thordén

Ruotsalainen Gustaf B. Thordén (25.5.1894 Uddevalla - 30.7.1963 Uddevalla) saapui Suomeen 1920 ja työskenteli aluksi kauppaneuvos Victor Ek:n yrityksessä. Victor Ekin (1858 - 1922) yritystoiminta käsitti kaikkea ulkomaankauppaan liittyvää: Osakkuuksia eri varustamoissa ja omia aluksia, laivahuolintaa sekä maahantuontia että vientiä. Kauppaneuvoksen kuoltua Thordén alkoi suunnitella omaa liiketoimintaa. Thordén pyysi tanskalaisen Henry Nielsenin yhtiökumppanikseen.

Gustaf Birger Thordén

Gustaf Birger Thordén. Kuva: Bengt Karlssonin kokoelmat

Kirjassaan Alla mina skepp Thordén muistelee, että hänen tanskalainen ystävänsä Henry Nielsen olisi ollut Amerikassa, mutta tyytymättömänä liiketoimiensa menestykseen oli palannut Kööpenhaminaan. Helsinkiin Henry Nielsen oli muuttanut 1919.

Yrittäjät havaitsivat pian, että liiketoiminnan kehittyminen edellytti oman aluksen hankintaa. Ensimmäinen laiva ostettiin jo samana vuonna. Tanskalainen 2700 dwt:n rahtihöyry EGHOLM makasi varustamon konkurssin takia takavarikoituna Etelä-Ranskassa. Merikapteeni Birger Brandt matkusti tarkastamaan laivan kuntoa. Kauppakirja päivättiin 16.12.1922 ja uudeksi omistajaksi merkittiin A. K. Högström, koska Nielsen ja Thordén olivat ulkomaalaisia. Alus rekisteröitiin Suomeen 14.03.1923 nimellä SAVONIA

Varustamotoimintaa varten perustettiin Rederiaktiebolaget Suomi - Laivanvarustajaosakeyhtiö Suomi 11.2.1924, mille S/S SAVONIA siirrettiin. Kaikki osakkeet omistivat Ab Wilh. Bensow Oy, Aino K. Högström (kyllä! Aino oli pitkäpartainen ukko!) ja pankinjohtaja Emanuel Laurell (1878–1935). Yhtiön toimitusjohtaja oli Gustaf Birger Thordén. Vuonna 1930 kaikki osakkeet neljää lukuun ottamatta siirtyivät Thordénille.

SAVONIA oli onnekas hankinta varustamolleen ja maksoi hyvillä rahdeilla pian hintansa takaisin ja yhtiön velattomaksi. Thordén omisti laivan vuoteen 1956 saakka. Ennen romuttamista aluksen salonki siirrettiin Uddevallan konttoriin.

Rederi Ab Suomi varustamolle ostettiin 1925 toiseksi laivaksi BJÖRNEBORG. Samana vuonna ostettiin kauppaneuvos Victor Ek:n leskeltä CISIL varustamonaan Rederiaktiebolaget Steam — Laivanvarustajaosakeyhtiö Steam.

Gustaf Birger Thordén

Thordénin korsteenimerkki. Kuva: Bengt Karlssonin kokoelmat

SAVONIA ja BJÖRNEBORG ajoivat Pohjanlahden satamista Englantiin puutavaraa. Talvisin liikennöitiin Välimerellä.

Nielsenin ja Thordénin yhteistyö päättyi 1926. Thordén halusi keskittyä laivoihin, Nielsen jatkaa myös meklari- ja rahtaustoimia. Varustamon laivat jäivät Thordénin omistukseen. Nielsen jatkoi entisellä nimellä Nielsen & Thordén vuoteen 1944 saakka, jolloin perustettiin Ab Henry Nielsen Oy.

Vuonna 1955 Rederiaktiebolaget Suomi - Laivanvarustajaosakeyhtiö Suomi nimeksi muutettiin Ab Finska Nordamerika Linjen - Oy Suomen Pohjois-Amerikan Linja. Yhtiö meni konkurssiin 1960.

Thordén oli palannut synnyinseudulleen 1944 pelätessään Neuvostoliiton miehittävän Suomen. Hän perusti 1946 laivatelakan nimeltä Uddevallavarvet, joka toimi vuoteen 1986 saakka. Laivanvarustus jatkui Ruotsissa ruotsalaisella lipulla.

Vuonna 1941 perustettu "Säätiö Gustaf B. Thordenin Karjalan lahjarahasto" toimii edelleenkin ja jakaa apurahoja Joensuun Yliopiston Pohjois-Karjalasta kotoisin oleville opiskelijoille ja tutkijoille. Lisäksi Säätiön tarkoituksena on vaikuttaa karjalaisen nuorison hyväksi, erityisesti rajaseudun henkiseksi kehittämiseksi.

Thordénin muistelmakirja on nimeltään Alla mina skepp. Thordénista löytyy Internetistä paljon tietoja päinvastoin kuin yhtiökumppanistaan Henry Nielsenistä. Oheen kerätty joitakin linkkejä.

Katso kuvia laivoista

Lisää kommentti

Filtered HTML

  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.